کارشناسان: ترمپ باید از حمله نکردن ترکیه بالای کردان سوریه مطمئن شود

در حالی‎که رئیس جمهور امریکا تنظیم پلانش را برای سوریه آغاز کرده‎است، کارشناسان هشدار می‎دهند که لازم است دونالد ترمپ اطمینان حاصل کند که ترکیه بالای نیروهای کرد حمله نخواهد کرد و عملیات جاری برای تصرف شهر رقه را مختل نخواهد ساخت.

شهرک خواب آلود و پر خاک الباب که قبل از آغاز جنگ داخلی در سوریه، اهمیت چندان نداشت اینک به یک چهار راه کلیدی هوایی و زمینی تبدیل شده‎است.

به نوشته آژانس خبری «دی. پی. ای» جرمنی، شهر الباب که در شرق حلب موقعیت دارد، اینک به مقیاس اندازه‌گیری کنترول بیشتر و یا افزایش بحران در سوریه تبدیل شده‎است که ترکیه، روسیه، امریکا، تا اندازه ایران و کشورهای عربی خلیج همه در آن دخیل اند.

ترکیه در تلاش تصرف شهر الباب که حدود ۱۵ کیلومتر از سرحدات این کشور فاصله دارد از نزد شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش، بعد از دست دادن ده‎ها عسکر وحشت زده شده‎است.

از ماه نوامبر از آغاز عملیات برای تصرف شهر الباب صدها شورشی سوری متعلق به گروه‌های متحد با انقره نیز کشته شده‎اند.

ترکیه بیش از یک بار اعلان نمود که این منطقه را که حدود یک ساعت از شهر حلب تا فاصله دارد، در کنترول خود دارد ولی بعد به سرعت پذیرفت که خشونت‎ها در آن منطقه جریان دارد و ده‎ها عسکر را از دست داده‎است.

به نوشته آژانس خبری «دی. پی. ای» ولی با وصف تلفات نیروهای ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور تأکید می‎کند که به ادامه حملات متمایل بوده، این‌بار جنگجویان کرد متعلق به گروه (YPG) را هدف قرار خواهد داد که شهر مین بیج (Minbij) را در تصرف خود دارند.

این شهر در سال گذشته میلادی به حمایت هوایی نیروهای امریکایی توسط جنگجویان کرد از نزد شورشیان داعش آزاد ساخته شد.

در حالی‎که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا امر صادر کرده‎است تا پلان واشنگتن در زمینه کمپاین ضد شورشیان داعش بازنگری شود، کارشناسان هشدار می‎دهند که لازم است وی اطمینان حاصل کند که ترکیه بالای نیروهای کرد حمله نخواهد کرد و عملیات جاری برای تصرف شهر رقه را مختل نخواهد ساخت.

این شهر در سال گذشته میلادی به حمایت هوایی نیروهای امریکایی توسط جنگجویان کرد از نزد شورشیان داعش آزاد ساخته شد.

آرون سین (Aaron Stein) کارشناس امور ترکیه در مرکز تحقیقاتی شورای اتلانتیک می‎گوید، ایالات متحده باید افزایش حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه را در عملیات برای تصرف شهر رقه بدون عکس‌العمل ترکیه به خاطر اخلال این عملیات، متوازن سازد.

به نوشته آژانس خبری «دی. پی. ای» جرمنی، روسیه به‌طور واضح می‎خواهد از برخورد مستقیم بین ترکیه و نیروهای بشارالاسد جلوگیری کند، ولی برخورد این کشور با سایر بازیگران روشن نیست.

اگر شهر ادلیب را نیروهای حکومت سوریه تصرف کنند، برای شورشیان صرف مناطقی باقی می‎ماند که اگر ترکیه در ساحه دریای فرات برای‌شان فراهم کند و انتظار نمی‎رود که گفت‌وگوهای هفته جاری صلح سوریه در ژینو هم در زمنیه کنترول مناطق به نتیجه منجر شود.