وزارت داخله: زمینه‎های آموزش داعشیان در پاکستان فراهم می‎شود

به دنبال نشر گزارش جدید نهاد امریکایی زیر نام «نیو امریکا» در باره این‎که تمام داعشیان فعال در افغانستان، پاکستانی اند، وزارت امور داخله افغانستان می‎گوید که داعش از خاک پاکستان حمایت می‎شود.

اسناد و مدارک کافی در اختیار این وزارت افغانستان قرار دارد که نشان می‎دهد، برای داعشیان زمینه‎های آموزشی در پاکستان فراهم می‎شود.

معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه با بیان این مطلب در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که بیشتری داعشیان که در افغانستان فعالیت دارند اتباع پاکستان هستند.

دانش: فرصت‎های آموزشی برای شان در پاکستان مساعد می‎شود.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت گفت:

"آن‌چه که در این گزارش اشاره شده دقیقاً اسناد و مدارک بسیار کافی در اختیار داریم که برای این افراد (داعشیان) در بیرون از افغانستان در نقاط مختلف در پاکستان آموزش داده می‎شود و فرصت‎های آموزشی برای‌شان مساعد می‎شود و در پهلوی این شما خبر دارید کسی که رهبری داعش را بر عهده داشت حافظ سعید تبعه پاکستان بود که در شرق افغانستان کشته شد."

آقای دانش همچنان اضافه می‎کند که داعش اولین فعالیت‌اش را از پاکستان آغاز کرد و سپس در بخش‎های از افغانستان فعالیت‌هایش را ادامه داد.

این در حالیست که نهاد «نیو امریکا» در گزارش جدید اش خبر داده‎است که داعشیان در خاک پاکستان آموزش داده می‎شوند و سپس برای جنگ به افغانستان میایند.

این گروه از شرق اقغانستان فعالیت را آغاز کرد.

ایونیس کاسکیناس رئیس بخش امنیت جهانی این نهاد امریکایی گفته‎است:

"داعشیان فعال هم شهروندان پاکستان اند، بازداشت شده‎ها هم پاکستانی اند و داعشیان کشته شده هم از پاکستان هستند."

گروه داعش فعالیت‌اش را از بخش‎های شرقی افغانستان آغاز کرد و در حال حاضر عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی‎های اچین، ده بالا و کوت ننگرهار بر ضد این گروه ادامه دارد.

وزارت دفاع افغانستان گفته‌است که در عملیات نیروهای امنیتی افغان در چند ماه گذشته صدها تن از جنگجویان این گروه کشته شده‎اند.

این گروه تا حال مسئولیت چندین حمله انتحاری از جمله حمله بر چندین مراسم مذهبی شیعیان افغانستان را بر دوش گرفته‎است.

درین حال شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین وزارت دفاع افغانستان داعش درین کشور را پروژه سازمان استخبارات پاکستان می‎خواند.

اقای کریمی که روز یکشنبه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد اظهار داشت که پاکستان برای دست یافتن به منابع جدید مالی برای تروریست‎ها و تأمین اهداف‌اش دست به چنین کاری زده است.

کریمی: این پروژه آی اس آی است.

او افزود:

"حافظ سعید که رهبر اول داعش بود در منطقه کشته شد پاکستانی بود، معاون او که جانشین‌اش شده پاکستانی است، بناً این پروژه «آی. اس. آی» (سازمان استخبارات پاکستان) است و در این هیچ شک نیست، داعشی که در منطقه و این‌جا فعالیت دارد با داعش سوریه فکر می‎کنم که حتی ارتباط هم نداشته باشد."

وی همچنان می‎گوید، بیشتر داعشیان اعضای پیشین شبکه حقانی و گروه طالبان اند که حالا با نام جدید فعالیت می‎کنند.

به گفته وی مراکز آموزش گروه‎های تروریستی مثل داعش در خاک پاکستان موجود است اما پاکستان پیش از این هر نوع حمایت از گروه‎های تروریستی را رد کرده‎است.

گزارش: نصرت پارسا