نیویارک تایمز: فصل زمستان نیز بر افغان‎ها رحمی ندارد

در حالیکه روز گذشته کابل شاهد دو حمله انتحاری بود، روزنامه نیویارک تایمز در اشاره به افزایش حملات طالبان در زمستان امسال مقاله را به نشر رسانیده‎است تحت عنوان حملات طالبان این واقعیت را خاطر نشان می‎سازد که فصل زمستان بر افغان‎ها رحمی ندارد.

به نوشته روزنامه، در جنگ شانزده ساله افغانستان نشانه از توقف حتی در زمستان هم دیده نمی‎شود.

یازده پولیس به روز یکشنبه در ولایت هلمند از سوی طالبان کشته شدند ولی این، فقط یک مثالی از سلسله حملات معمول علیه نیروهای افغان است. در چند هفته اخیر چندین حادثه رخ داده‎است که در دو یا سه سرباز پولیس کشته شده اند.

روزنامه به عنوان مثال از کشته شدن ۲۷ پولیس در دو حمله جداگانه در فاصله چند روز در اواخر سال گذشته یاد کرده‎است.

به تاریخ ۳۱م جنوری امسال نیز طالبان در زیر یک پوسته امنیتی در ولسوالی سنگین هلمند تونل کشیده ۲۰ سرباز را کشتند.

به نوشته نیویارک تایمز حملات متداوم بر نیروهای امنیتی افغان این مسئله را خاطرنشان می‎سازد که زندگی در یک کشور جنگ زده چگونه است.

نیویارک تایمز می‎نویسد، زمستان‎ها که در گذشته زمان کاهش جنگ‎ها بودند دیگر آنچنان نیستند.

شماری زیاد از مردم در زمستان متاثر شده‎اند. بر اساس گزارش ملل متحد تنها در جریان ماه جنوری امسال ۲۲ هزار نفر از خانه هایشان در نقاط مختلف افغانستان از اثر نا امین‎ها بیجا شدند که این رقم در تمام سال ۲۰۱۶ ششصد هزار نفر بود.

فوربس

مجله فوربس چاپ امریکا نیز مقاله را در مورد افغانستان به نشر رسانیده‎است تحت عنوان تجربه ملت سازی که در افغانستان ناکام شد، وقت آن است که امریکا افغانستان را ترک کند.

به نوشته نشریه، طولانی ترین جنگ امریکا همچنان ادامه دارد. اردوی امریکا بیش از ۱۵ سال در آسیای میانه جنگیده است، ولی به کدام هدف؟ یقینی ساختن تداوم یک حکومت مرکزی فاسد و غیر محبوب در کابل، بدون آنکه امنیت امریکا را بهبود بخشیده باشد.

به نوشته فوربس، زمانی‎که اخیرا در جریان یک جلسه استماعیه، از جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی قوای امریکایی در افغانستان سوال شد که آیا امریکا در این جنگ پیروز می‎شود، چیزی نگفت.

دیوید ادیسنیک از نهاد ابتکار پالیسی خارجی شکایت کرد که با در نظرداشت تلفات روز افزون قوای امنیتی افغان و از دست رفتن روز افزون مناطق از دست آن‎ها، این تخمین نیکلسن خوشبینانه است.

نیکلسن گفت، شمار قوای افغان برای آغاز عملیات مورد نیاز برای شکست بن بست، اندک است. پس به نظر دیوید ادیسنیک رئیس جمهور ترمپ حال باید تصمیم بگیرد که آیا ستراتیژی رئیس جمهور قبلی بارک اوباما مبنی بر خروج یا ادامه حضور قوای امریکایی در افغانستان، کدام یک را بر می‎گزیند.

فوربس می‎نویسد وقت آن است که واشنگتن کاملا پای خود را بکشد.

نویسنده مقاله در ادامه می‎نویسد، با این همه، از جنگ افغانستان که نسبت به جنگ علیه داعش قربانی بیشتر از امریکا می‎گیرد، در جریان کمپاین انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا نام برده نشد.

به نوشته فوربس، در حالی‎که به دنبال حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ یک لشکر کشی جزایی به افغانستان به هدف محو القاعده و سقوط دادن طالبان صورت گرفت، رئیس جمهور اسبق جورج دبیلو بوش این ماموریت را به یک ماموریت تصادفی ملت سازی مبدل کرد، ولی هیچکس از نتایج آن راضی نیست، مخصوصا افغان‎ها.