سپیدار: تحقیقات ردیابی عاملان حملات اخیر در کابل آغاز شده‌‎است

ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید، در مورد حملات روز گذشته در کابل تحقیقات جدی آغاز شده تا روشن شود که این حمله در کجا و به کمک کی سازماندهی شده‎است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت، تصور اینست که این حمله در واکنش به تجلیل از روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی یا بخاطر گرفتن انتقام کشته شدن ملا عبدالسلام والی نام نهاد طالبان در کندز صورت گرفته‎است.

فیصل: بررسی حادثات دیروز کابل نیاز به وقت دارد.

او افزود:

"بررسی حادثات دیروز کابل نیاز به وقت دارد، نهادهای کشفی و استخباراتی مصروف بررسی‎های شان هستند و هرگاه این بررسی‎ها تکمیل شود نتایج با مردم شریک خواهد شد."

وی گفت موقف حکومت افغانستان اینست که پاکستان بزرگترین حامی تروریستان در منطقه‎است و قبلاً هم این‌گونه حملات در آن‌جا پلان شده‎است.

روز چهار شنبه کابل شاهد دو حمله بود.

در حمله اول، انفجار بم کارگزاری شده در یک موتر با هجوم چهار مهاجم بر حوزه ششم امنیتی پولیس و یک مرکز جلب و جذب اردوی ملی در غرب کابل همراه بود.

در حمله دوم، پس از یک انفجار دو مهاجم بر یکی از مراکز اداره امنیت ملی افغانستان در منطقه احمد شاه بابا مینه «ارزان قیمت» در شرق پایتخت حمله کردند.

وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید که در این دو حمله بیست و دو تن کشته و بیش از یکصد و بیست تن دیگر زخمی شده‎اند.

یک ماه قبل نیز در برابر ستره محکمه افغانستان یک حمله انتحاری صورت گرفت که در نتیجه ۱۹ تن کشته و ۴۱ تن دیگر زخمی شدند.

با این همه، پرسش به میان می‎آید که تروریستان چگونه قادر شدند تا در نقاط مهم پایتخت مانند گذشته‎ها، دست به حملات بزنند.

خواستیم تا دیدگاه وزارت داخله و پولیس کابل را داشته باشیم با تماس‎های مکرر موفق نشدیم.

اما وزارت دفاع افغانستان که نیز یک مرکز جلب و جذب آن هدف حمله قرار گرفته می‎گوید، تا وقتیکه با تروریستان همکاری صورت نگیرد و زمینه برای‌شان فراهم نشود، راه اندازی چنین حملات دشوار است.

وزیری: اگر همکاری صورت نگیرد بسیار مشکل است در قلب کابل حملات تروریستی انجام شود.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در این مورد گفت:

"اگر همکاری صورت نگیرد بسیار مشکل است در قلب کابل حملات تروریستی انجام شود حتماً برخی حلقات و کسانی اند که با تروریستان کمک می‎کنند، باید تحقیق شود."

با آن‌که آقای وزیری از کسی و یا حلقاتی نام نبرد اما، میرداد نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از ادارات امنیتی انتقاد می‎کند که آنان همیشه بعد از حمله واکنش نشان می‎دهند یا به تحقیقات می‎پردازند.

وی به رادیو آزادی گفت که باید ارگان‎های کشفی تقویت شوند.

نجرابی: اگر ضعف ادارات کشفی نباشد این گونه حملات در مرکز کابل صورت گرفته نمی‎تواند.

او افزود:

"اگر ضعف ادارات کشفی نباشد این‌گونه حملات در مرکز کابل صورت گرفته نمی‎تواند، تنها با تأمین امنیت فزیکی از همچو حملات جلوگیری شده نمی‎تواند، باید تروریستان از محل حرکت و دنبال هدف از سوی ارگان‎های استخباراتی تعقیب و کنترول شوند."

این در حالیست که مسئولان امنیتی همواره گفته‌اند که بسیاری پلان‎های مخالفان مسلح را قبل از هدف خنثی کرده اما برخی تروریستان به هدف‌شان نیز رسیده‎اند.

آقای نجرابی بر هماهنگی بیشتر ادارات کشفی و استخباراتی ارگان‎های امنیتی تأکید دارد و می‎گوید که باید جلو حملات تروریستی را بگیرند.

گزارش: نورالله شایان