وزیری: حملات اخیر توسط استخبارات "کشور همسایه" راه اندازی شده‎اند

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید شورشیان مسلح بدون داشتن حمایت از آنسوی خط دیورند، قادر به دوام حملات در افغانستان نیستند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو ازادی در اشاره به حملات اخیر طالبان مسلح در افغانستان می‎گوید، حملات اخیر به حمایت استخبارات کشور همسایه راه اندازی شده‎اند.

دولت وزیری می‎گوید، در صورتیکه استخبارات بیرونی از طالبان مسلح حمایت نکند، جنگ شورشیان یکماه هم دوام نخواهد کرد.

وزیری: ه همه روشن است که ملا عمر، اسامه بن لادن، ملا منصور در کجا بودند.

او افزود:

" این گپ امروز یا دیروز نیست، از چندین سال است که گروه‎های تروریستی از آنسوی خط حمایت می‎شوند. به همه روشن است که ملا عمر، اسامه بن لادن، ملا منصور در کجا بودند بنابرین گروه‎های مسلح شورشی از آنسوی سرحد تمویل تجهیز می‎شوند که باید این تمویل و تجهیز متوقف شود این حملات که در کابل و یا دیگر نقاط افغانستان صورت می‎گیرد با آن‎های ارتباط دارد که گروه‎های تروریستی را حمایت می‎کنند."

مقام‎های افغان یکبار دیگر پاکستان و پناهگاه‎های شورشیان در آنکشور را در حالی مسئول ازدیاد خشونت‎ها در افغانستان می‎دانند، که روابط میان کابل و اسلام آباد به پایین ترین سطح آن رسیده‎است.

تنش‎ها میان کابل و اسلام آباد زمانی یکبار دیگر به اوج خود رسید که چندین انفجار پیهم در پاکستان رخ داد.

در یک هفته اخیر جنگ ها و درگیری ها در نقاط مختلف افغانستان شدت گرفت، طالبان مسلح نه تنها برای تصرف شهر ها و ولسوالی‎ها تلاش کردند، بلکه دو حمله انتحاری همزمان در پایتخت نیز به وقوع پیوست.

پس از یک حمله انتحاری در ایالت سند پاکستان که ده‎ها کشته و زخمی بجا گذاشت، مقام‎های آنکشور گفتند که این حملات در داخل افغانستان طرح ریزی شده بود و در واکنش نقاط سرحدی سپن بولدک و تورخم را مسدود ساختند.

با وجود خواست مکرر مقام‎های افغان، راه‎های سرحدی تورخم و سپین بولدک از حدود دو هفته بدینسو بروی رفت و آمد مسدود اند.

محمد اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی افغان می‎گوید، پاکستان می‎خواهد ذهنیت‎ها در ارتباط به وضعیت در منطقه را مخشوش کند و خود را قربانی تروریزم نشان دهد.

اتمر: پاکستان می‎خواهد ذهنیت‎ها در ارتباط به وضعیت در منطقه را مخشوش کند.

او افزود:

" فکر می‎کنم که پاکستان خواسته تا یکنوع فشار را بالای حکومت و نیروهای افغان وارد کند، اخیراٌ دو حمله همزمان در کابل سازماندهی شد و یا حملات در نقاط استراتیژیک مانند تاله و برفک و یا لغمان و دیگر نقاط افغانستان با تنش های اخیر سیاسی بین کابل و اسلام آباد بی ارتباط نیست. اصلاٌ پاکستان با مخشوش ساختن وضعیت می خواهد به خود برائت داده و به جهانیان نشان دهد که قربانی تروریزم است."

به گفته اتمر، پاکستان پیش از بازی ملامتی و مقصر دانستن افغانستان برای حملات در آنکشور، علیه گروه های که در قلمرو خودش فعالیت دارند، اقدام جدی کند.

آقای اتمر همچنان از جنبش متحده قومی یا MQM و گروه جنگوی نام برد که در ایالت سند حضور داشته و شدیداً با حکومت پاکستان مخالفت دارند.

اما رستم شاه مومند سفیر سابق پاکستان در کابل با رد این موضوع می‎گوید، هیچگونه ربطی میان حملات اخیر افغانستان و بروز تنش‎های سیاسی میان کابل و اسلام اباد وجود ندارد.

او افزود:

"ازدیاد حملات با تنش‎های سیاسی میان کابل و اسلام اباد ربطی ندارد با آنکه اقدام اخیر پاکستان برای مسدود ساختن سرحدات درست نیست اما به این معنی هم نیست که پاکستان در عقب تشدید حملات در افغانستان است، شورشیان در افغانستان اند و هر زمانی‎که موقع برایشان فراهم می‎شود دست به حملات می‎زنند."

آقای مومند همچنان ادعاهای رد کرد که گویا استخبارات پاکستان از شورشیان مسلح در افغانستان حمایت می‎کند.

ادعای که همواره از سوی مقام‎های افغان و امریکایی صورت گرفته‎است.