صباح: پروسه انتقال مدیریت مکاتب افغان-ترک به حکومت ترکیه آغاز شد

روزنامه اندین اکسپرس

روزنامه‎های اندین اکسپرس و گلوب اند میل به حوادث امنیتی اخیر در شمال افغانستان به خصوص ولایت کندز اشاره کرده‎اند.

اندین اکسپرس به نقل از قوماندان امنیه ولایت کندز نوشته است که در جریان عملیات اخیر نیروهای افغان آنعده از تروریستانی کشته شده‎اند که به گفته وی پلان حملات مختلف را در شهر کندز داشتند.

روزنامه گلوب اند میل

روزنامه گلوب اند میل با اشاره به رویدادهای تازه امینتی در کندز نوشته‎است که حد اقل ۵ پولیس اوایل روز یکشنبه درین ولایت کشته شدند.

جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه ولایت کندز گفته‎است که یک تعداد زیاد از جنگجویان طالبان بالای یک پوسته امنیتی در نزدیک شهر کندز حمله کردند.

گلوب اند میل به نقل از وزارت داخله افغانستان از کشته شدن هژده تن از شورشیان مسلح در حملات هوایی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز نیز خبر داده‎است.

روزنامه صباح

روزنامه صباح چاپ ترکیه نوشته‎است که حکومت افغانستان پروسه دو هفته یی انتقال مدیریت شانزده مکتب افغان- ترک را به حکومت ترکیه آغاز کرده‎است.

روزنامه می‎نویسد که این مکاتب با سازمان گولین ارتباط دارند.

فتح الله گولین رهبر مذهبی ترکیه که اکنون در امریکا زندگی می‎کند از سوی حکومت ترکیه در کودتای ناکام جولای پارسال درین کشور دخیل دانسته می‎شود.

اما او دخالت اش را رد کرده‎است.

روزنامه صباح می‎نویسد، ترکیه به دنبال این کودتای نافرجام از افغانستان و برخی کشورهای دیگر خواست که مدیریت مکاتب مربوط به سازمان گولین در آن کشورها را به ترکیه واگذار کنند.

روزنامه صباح چاپ ترکیه همچنان نوشته‎است که شفیق صمیم معین وزارت معارف افغانستان به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، رئیس جمهور اشرف غنی یک تقاضای رسمی را درین مورد شش ماه پیش از جانب ترکیه دریافت کرده‎است.

آقای صمیم افزوده‎است که محمد اشرف غنی مخالف مسدود شدن این مکاتب بود و در عوض این پیشنهاد را پذیرفت تا این مکاتب به بنیاد معارف ترکیه تسلیم داده شود.

روزنامه در ادامه نوشته‎است که بنیاد معارف پس از تلاش کودتا در جولای سال ۲۰۱۶ در ترکیه ایجاد شد تا مدیریت مکاتب مربوط به سازمان گولین در بیرون از این کشوررا به عهده بگیرد.

به نوشته روزنامه صباح، تخمینآ هشت هزار دختر و پسر در حدود شانزده مکتب افغان- ترک در کابل پایتخت و شهرهای کندهار، هرات، مزارشریف، جلال آباد و شبرغان درس می‎خوانند.

روزنامه افزوده‎است که اداره قبلی مکتب‎های افغان- ترک در افغانستان مخالف تسلیم دهی این مکاتب به حکومت ترکیه است اما حکومت افغانستان به این باور است که این کار نه تنها سبب ادامه فعالیت این مکاتب خواهد شد بلکه در امور مربوط به مکاتب افغان- ترک نیز بهبود بیشتر به میان خواهد آورد.

روزنامه از هماهنگ کننده بنیاد معارف ترکیه در افغانستان نقل کرده که به روز یکشنبه گفته‎است، مکتب‎های افغان- ترک خدمات تعلیمی با کیفیت را برای شاگردان افغان عرضه و بورسیه‎های ترکیه را برای آن‎ها فراهم خواهد کرد.

او وعده کرده‎است که مدیریت جدید مکتب‎های افغان- ترک یک پالیسی همه جانبه را ترتیب خواهد کرد تا تمام اطفال افغان فرصت شمولیت درین مکاتب را داشته باشند.