وزارت خارجه: پاکستان طبق وعده‎ها مبنی بر باز شدن دروازه‎ها عمل کند

با آن‎که حکومت افغانستان می‎گوید وعده‎های مقام‎های پاکستانی مبنی بر باز شدن دروازه‎های آن کشور تا کنون عملی نشده، اما امیدوارست تا این دروازه‎ها هرچه زودتر بروی رفت و آمد افغان‎ها باز شود.

وزارت خارجه افغانستان امیدوار است تا مقام‎های پاکستان به زودترین فرصت به وعده‎های شان مبنی بر باز شدن دروازه‎های آن کشور عمل کنند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت از هر اقدام ممکن برای برگشتاندن افغان‎های گیرمانده در پاکستان، کار گرفته خواهد شد.

مستغنی: انتظار داریم به زودترین فرصت به این وعده عمل کنند.

او افزود:

"طبق وعده که مقام‎های عالی رتبه پاکستانی به سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در اسلام‌آباد سپرده‎اند ما انتظار داریم به زودترین فرصت به این وعده عمل کنند و بخاطر حل مشکلات آن‌عده از افغان‎های که در آن‎جا گیر مانده‎اند و می‎خواهند به کشور برگردند اقدام صورت بگیرد و دولت افغانستان هم وظیفه خود می‎داند تا به این مشکل هموطنان ما رسیدگی کند."

از بیست روز به این‌سو نزدیک به بیست و پنج هزار افغان که برای معالجه و یا مسایل دیگر به پاکستان رفته بودند در آن کشور گیر مانده و با مشکلات فراوان روبه‌رو اند.

در شانزدهم ماه میلادی گذشته پس از انفجار خونین در زیارتی در ایالت سند پاکستان، لوی درستیز پاکستان دستور داد تا تمامی راه‎ها با افغانستان مسدود شود.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد بتازگی گفته‎است که ادامه بسته مانده راه‎ها بدون دلیل، به جز از آزار دادن مردم عادی معنی دیگری ندارد.

وی در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته که مقام‎های پاکستانی هیچ جواب قناعت‌بخشی برای بسته ساختن راه‎های قانونی"تورخم و سپین‌بولدک" نداشته‎اند.

در این حال برخی از آگاهان روابط بین‌المللی می‎گویند حکومت افغانستان باید دیپلوماسی خود را در برابر پاکستان تغییر دهد.

انتظار خادم یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی سه راه حل را برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد:

"ما می‎توانیم امریکا را هم در این قضیه شریک بسازیم با استفاده از روابط استراتژیک که با امریکا داریم باید بتوانیم از سوی آن کشور بر پاکستان فشار وارد شود، دوم کشورهای منطقه مثل، ایران، عربستان سعودی و چین بر پاکستان فشار بیآوریم و سوم این‌که از طریق نهادهای بین‌المللی که برای تأمین حقوق بشر کار می‎کنند صدای خود را به گوش سیاسیون پاکستان برسانیم."

احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی می‎گوید پاکستان با بسته ساختن دروازه‎های اش حتی بروی افغان‎های که با داشتن ویزه به آن کشور سفر کرده‎اند تمامی ارزش‎های بین‌المللی را نقض کرده‎است.

وی به رادیو آزادی گفته‎است که وقت آن فرا رسیده تا حکومت افغانستان از عملکردهای پاکستان نسبت به این کشور به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شکایت درج کند.

گزارش: سحر لیوال