انتقاد اعضای پارلمان پاکستان از اسلام آباد سند معتبر برای کابل است

شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند انتقاد نمایندگان پارلمان پاکستان از سیاست‌های این‌کشور در برابر افغانستان، سندی است که کابل می‌تواند از اعمال پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

انتقاد تند از سیاست‌های پاکستان در برابر افغانستان که این بار از پارلمان آن کشور بلند شده فرصتِ است که به گفته اعضای ولسی جرگه افغانستان، کابل می‌تواند چون سند معتبرِ در پیوند به سیاست‌های پاکستان از آن، بهره گیری کند.

جعفر مهدوی از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، مردم پاکستان از سیاست‌های خصمانه این‌کشور خسته شده‌اند که این ناخشنودی‌ها می‌تواند، پاکستان را در نزد جهان بیشتر بدنام و اعمال این کشور را برجسته تر سازد.

وی گفت:

"بدون شک که بلند شدن صدای این اعتراض از خانه ملت پاکستان یک پیام بسیار واضح و یک سند محکم برای حقانیت مردم افغانستان است، فکر می‌کنم این وضعیت می‌تواند برای منطقه که از پدیده تروریزم آسیب دیده، تدوام این سیاست‌ها نه تنها برای منطقه بلکه برای خود پاکستان نیز می‌تواند خطر آفرین باشد."

سال‌هاست که حکومت افغانستان پاکستان را برخاستگاه تروریستان می‌خواند و گفته است که از اعمال نظامیان این‌کشور به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند.

حال که در روزهای اخیر روابط کابل و اسلام آباد از مسیر تنش‌ها در حال گذر است و نظامیان این‌کشور در دو هفته گذشته به راکت پراگنی‌ها بر بخش‌های شرقی افغانستان شدت بخشیده‌اند و از سوی هم، به آزار و اذیت مهاجران افغان پرداختند، این اعمال نظامیان پاکستانی حتی با انتقاد شماری از نمایندگان مردم در پارلمان این‌کشور رو به رو شده‌است.

این نمایندگان به حکومت پاکستان هشدار داده‌اند که پیامد این سیاست‌ هایش در برابر افغانستان بر اسلام آباد خطر آفرین خواهد بود.

با این همه، ودیر صافی یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گوید، اکنون که صدای نمایندگان ملت پاکستان از پارلمان این‌کشور در برابر سیاست‌های مقام‌های پاکستانی بلند شده‌است، زمان آن است تا شورای امنیت سازمان ملل به خاموشی‌اش در برابر اعمال این‌کشور پایان دهد.

ودیر صافی یکی از کارشناسان

وی افزود:

"شورای امنیت سازمان ملل مکلف است که با قوت نظامی جلو پاکستان را بگیرد، اما پیش از آن باید بر این‌کشور تعزیرات غیر نظامی وضع کند تا این‌کشور زیر فشار قرار گیرد و اگر به این گونه تعزیرات باز هم پاکستان اصلاح نشد، باید از گزینه نظامی در برابر آن کار گرفته شود."

وضع تحریم‌های اقتصادی بر پاکستان و کارگیری از فشارهای نظامی بر این کشور پیشنهاد های است که آقای صافی بر شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کند.

صافی تأکید می‌ورزد که اگر این شورا بر وضع تعزیرات غیر نظامی بالا پاکستان دست به کار نشود، این کشور تنها خطر به افغانستان باقی نخواهد ماند، بلکه در کوتاه مدت منطقه از خطرهای برخاسته از پاکستان در امن نخواهد ماند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که حکومت افغانستان شکایت نامه رسمی علیه پاکستان به آدرس شورای سازمان ملل متحد ارسال کرده‌است.

نظیفه محبوبی