هشدار اشرف غنی به کارمندان وزارت عدلیه افغانستان

رئیس جمهور غنی می‎گوید هر کسی‎که در بخش‎های حقوقی وزارت عدلیه در کارش کوتاهی کند، از وظیفه سبکدوش خواهد شد.

غنی می‎گوید برای ثبات اقتصادی، امنیتی، صلح و تطبیق موارد دیگر نیاز به تقویت نظام عدلی و قضایی است.

آقای غنی روز چهارشنبه در پایان سمینار عالی قضایی ستره محکمه تأکید کرد که در ارگان‎های عدلی و قضایی اصلاحات صورت گرفته اما تأکید کرد که با تأخیر روبه‌رو شدن فیصله‎های محاکم از سوی پولیس و ادارات حقوق قابل قبول نیست.

رئیس جمهور غنی به وزارت عدلیه وظیفه سپرد تا در مدت چهار ماه جدول کاری‌اش را ترتیب و به وی بسپارد.

غنی گفت که برای تقویه نظام عدلی و قضایی گام‎های برداشته شده و به هیچ‌کس اجازه نمی‎دهد تا استقلال این نهادها را صدمه بزند.

غنی: برای ثبات اقتصادی، امنیتی، صلح و تطبیق موارد دیگر نیاز به تقویت نظام عدلی و قضایی است.

او افزود:

"از وزارت عدلیه می‎خواهم تا جدول‎های واضح چهار ماه را تهیه کنند، و هر فردی‎که کوتاهی کرده باشد دیگر در ارگان‎های عدلی و قضایی جا ندارند. در بخش حقوق اگر کوتاهی صورت گرفته از کار دور می‎شوند و اصلاحات بنیادی می‎آید، امروز یکی از منابع عمده رکود عدالت در اداره حقوق است و قابل قبول نیست."

غنی بار دیگر تعهد اش را تازه کرد که استقلال ادارات قضایی و سارنوالی را حفظ می‎کند و به کسی اجازه مداخله در کارهای این نهاد ها را نخواهد داد.

این سمینار چهار روزه که در کابل برگزار شده بود قاضیان سراسر کشور در آن اشتراک داشتند.

بر اساس معلومات قاضیان، در این سمینار به آنان معلومات در مسایل جزایی، حالت مدنی، مقررات تجارتی و معلومات جدید در امر مبارزه با فساد اداری و مواد مخدر داده شد.

محکمه دو متهم در افغانستان

از سوی هم سید یوسف حلیم رئیس ستره محکمه افغانستان که در این نشست شرکت کرده بود گفت که ستره محکمه مقررات جدید را برای حاکمیت قانون آماده کرده و تلاش می‎شود مشکلات موجود در این بخش رفع شود.

او افزود:

"ستره محکمه توانست پس از تلاش‎های زیاد یک مجموعه از مقرره، طررالعمل‎های مسلکی را که کمک کننده قاضیان و محاکم است و اداره را بسوی قانونمندی سوق می‎دهد تنظیم کرده‎است و امروز در این سمینار تصویب شد."

حلیم می‎گوید که برنامه‎های اصلاحاتی بروی کاغذ نخواهد ماند بلکه به گفته وی عملی می‎شود.

رئیس جمهور و رئیس ستره محکمه در حالی بر سرعت بخشیدن کارها، شفافیت و حاکمیت قانون تأکید دارند که کارشناسان و برخی اعضای شورای ملی می‎گویند که اقدامات بطی ارگان‎های عدلی و قضایی، مردم را بالای حکومت بی‌باور کرده‎است.

گزارش: نورالله شایان