غورزنگ: در نشست سه جانبه جهت رفع نگرانی کابل و اسلام آباد پیشرفت شده‎است

دفترشورای امنیت ملی افغانستان خبر می‎دهد که در نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و بریتانیا، پیشرفت‎های خوبی برای رفع نگرانی‎ها میان کابل و اسلام آباد صورت گرفته‎است.

تواب غورزنگ سخنگوی مشاور شورای امنیت ملی روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، بحث‌ها در پایان دادن به وضعیت موجود روابط افغانستان و پاکستان همچنان ادامه خواهد یافت.

غورزنگ در مورد این پیشرفت‌ها جزئیات ارائه نکرد اما گفت که درین نشست روی چالش‎های کنونی گفتگو شده‎است.

غورزنگ: عضی از پیشرفت‎ها به خاطر رفع نگرانی‎های موجود صورت گرفت.

وی افزود:

"یک مجلس بسیار خوب بود، بعضی از پیشرفت‎ها به خاطر رفع نگرانی‎های موجود صورت گرفت، البته بحث‎ها به خاطر حل وضعیت موجود و به خاطر پیشرفت‎های بعدی ادامه خواهد یافت."

در این نشست سه جانبه که روز چهار شنبه به میزبانی بریتانیا در لندن برگزار شد، در آن به نمایندگی از افغانستان محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان، شرکت کرده بودند.

به نمایندگی از بریتانیا، مارک لایل گرنت مشاور امنیت ملی صدر اعظم آن کشور و همچنان سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان اشتراک کرده بود.

از سوی هم در اعلامیه که از سوی سفارت افغانستان در اسلام آباد به نشر رسیده آمده‌است که در این نشست سه جانبه بالای میکانیزمی در باره مبارزه مشترک با تروریزم توافق شده‌است و تطبیق این میکانیزم می‌تواند به بیشتر شدن اعتماد و همکاری‌های دوجانبه بیانجامد.

این نشست در حالی برگزار می شود که اخیرا روابط افغانستان و پاکستان تیره شده و پاکستان مسیر رفت و آمد میان دو کشور را بسته‎است.

درین حال یک مقام افغان که از جریان این مذاکرات آگاه است و نخواست نام اش ذکر گردد به رادیو آزادی گفت که دراین گفتگوها پیشرفت‌ها صورت گرفته و انتظار می‌رود که به روز جمعه مرز میان افغانستان و پاکستان نیز باز شود.

در ادامه تنش‌های سیاسی افغانستان و پاکستان، خبر شکایت حکومت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل بخاطر ادامه حمله‌های راکتی پاکستان و نقض حریم هوایی افغانستان از سوی پاکستان به تاریخ هجده حوت منتشر شد.

به گفته سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، تخطی‎های مرزی پاکستان و چگونگی مبارزه با تروریزم بخش از آجندای این نشست سه جانبه را تشکیل می‎داد.

در همین حال روابط پرتنش افغانستان و پاکستان، نگرانی کشور چین را نیز برانگیخته‎است.

یوجینگ: این وضعیت برای چین به عنوان یک همسایه قابل نگرانی است.

یوجینگ سفیر چین در کابل که روز پنج شنبه در یک نشست در کابل شرکت کرده بود در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو آزادی درین مورد گفت:

"پاکستان و افغانستان هر دو همسایه‎های چین اند و روابط این دو کشور در وضعیت خوبی نیستند، این وضعیت برای چین به عنوان یک همسایه قابل نگرانی است و ما فکر می‎کنیم این گونه روابط به نفع منطقه و این دو کشور نیست، از همین خاطر چین تمام کوشش را می‎کند تا روابط افغانستان و پاکستان بهبود یابد."

از سوی دیگر، ریاست اجرائیه افغانستان برای پایان دادن به تنش‎ها میان افغانستان و پاکستان ابراز امیدواری کرده‎است.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی این ریاست روز پنج شنبه در یک نشست خبری گفت، باید از نشست سه جانبه در لندن، استفاده صورت گرفته و پاکستان با همکاری صادقانه در امر مبارزه با تروریزم به بحران و تنش‎ها خاتمه دهد.

گزارش: نصرت پارسا