دست‌آوردها و چالش‌های امنیتی افغانستان در سال ۱۳۹۵

سالی که گذشت برای نیروهای امنیتی و غیر نظامیان چگونه سالی بود؟

جنگ و خشونت‎ها از شروع سال آغاز شد و طالبان در نخستین روزهای این سال عملیاتی را زیر نام «عمری» در مقابل نیروهای امنیتی افغان راه اندازی کردند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، طالبان هدف تعیین کرده بودند که چندین شهر بزرگ و ولسوالی مهم را تصرف کنند تا مراکز شان را از پاکستان به این‌جا انتقال دهند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‎گوید، نیروهای امنیتی توانستند تا این پلان‎های طالبان را ناکام سازند.

وزیری: پلان‎های طالبان را ناکام گردیم.

وی افزود:

"آنان کاملاً در تمام پلان‎ها و اهداف‌شان ناکام شدند، در بخش تاکتیکی حملات را انجام دادند و اما در بخش اهداف استراتژیک ناکام شدند، و هدف بزرگ ما این بود که اهداف استراتژیک‌شان را از بین ببریم که ما این هدف را به دست آوردیم."

  • حملات طالبان

در حالی وزارت دفاع عملیات طالبان را در این سال ناکام می‎خواند که این گروه توانست چندین بخش کشور را نا امن سازد.

یعنی طالبان بخش‎های زیادی را در ولایت‎های هلمند، فراه، ارزگان و کندز تصرف کردند و خود را تا نزدیکی‎های شهرهای لشکرگاه، ترینکوت و ساختمان ولایت فراه رساندند و اما موفق به تصرف این شهر ها نشدند.

این گروه اما در ولایت کندز موفق شد تا بخش‎های مهم مرکز شهر را برای چند روز تصرف کند.

در کندز علاوه بر مرکز شهر، برای مدتی ساختمان ولسوالی قلعه‌زال نیز در تصرف طالبان بود.

در ولایت همجوار کندز یعنی تخار، این گروه برای چند ساعتی ساختمان ولسوالی خواجه غار را تصرف کرد و در ولایت بغلان طالبان توانستند ولسوالی دهنه‌غوری را سقوط دهند.

در بغلان، ولسوالی تاله‌وبرفک هم برای چند روزی به دست طالبان سقوط کرد.

بر اساس آمار رسمی وزارت امور داخله در این سال گروه‎های مسلح مخالف دولت «۳۵۴۳» حمله را بالای نیروهای امنیتی انجام داده‎است که از این میان ۱۷ حمله آن تهاجمی خوانده شده‎است.

  • تلفات طالبان و نیرو های امنیتی افغان

وزارت امور داخله افغانستان می‎گوید، در این سال طالبان تلفات بیشتری را متقبل شدند و نیروهای امنیتی بالای مواضع گروه‎های مسلح مخالف دولت بیش از سه هزار عملیات را راه اندازی کرد.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید:

"این‎ها در هیچ جای دیگر نتوانستند دورترین ولسوالی را در اختیار گیرند، پولیس افغانستان توانست در سال ۱۳۹۵ بالاتر از ۳۹۰۰ عملیات را انجام دهد، دشمن در سال ۹۵ بیشترین سردسته‎ها، قوماندانان، والیان و ولسوالان نام نهادش را از دست داد، دشمن در سال ۱۳۹۵ بالاتر از ۱۲ هزار کشته دارد."

به گفتۀ مقام‎ها در وزارت امور داخله، در سال گذشته ۱۰۰۳ تن از اعضای گروه طالبان در بازداشت نیروهای امنیتی در آمده‎اند.

هرچند در باره رقم دقیق تلفات نیروهای امنیتی در این سال گزارش در دست نیست اما وزارت امور داخله می‎گوید، در این سال حدود «۱۵۰۰» پولیس کشته شده و بیش از سه هزار پولیس دیگر در نتیجه جنگ‎ها، زخم برداشته‎اند.

برخی کارشناسان نظامی می‎گویند، طالبان نسبت به هر سال دیگر در سال ۱۳۹۵، به‌گونه جبهه‌یی جنگیدند.

در این سال، گزارش‎های مبنی بر حمایت روسیه و ایران از این گروه منتشر شد، حتی این‎که یک منبع معتبر حکومت به رادیو آزادی گفته‎است، ایران و روسیه به دنبال حمایت تسلیحاتی از طالبان اند.

مدیریت ضعیف نیروهای امنیتی افغان یکی از بحث‎های جدی در این سال بود.

  • کاهش در حملات انتحاری

حمله‎های انتحاری بخش از شیوه جنگی مخالفان مسلح دولت افغانستان را تشکیل می‎دهد.

وزارت امور داخله می‎گوید، در سال ۱۳۹۵ شمار این حملات کاهش یافته‎است.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت گفته‎است، در سال ۱۳۹۵ «۴۹» حمله انتحاری در سرتاسر افغانستان به وقوع پیوست، در حالیکه این رقم در سال قبل به «۹۵» حمله می‎رسید.

به گفته وزارت امور داخله، در سال گذشته نیروهای امنیتی توانستند «۱۵» مورد از حملات انتحاری را پیش از رسیدن انتحار کننده‌گان به هدف، جلوگیری کنند.

  • نقش مأموریت حمایت قاطع

در سال گذشته، نیرو های مأموریت حمایت قاطع نظامیان افغان را در میدان‎های جنگ نیز کمک کردند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله می‎گوید، نیروهای خارجی در کنار آموزش‌دهی و تجهیز نیروهای امنیتی افغان، در برخی عملیات‎ها به حمایت‎های هوایی نیز از این نیروها پرداختند.

در عین حال شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی، نقش نیروهای مأموریت حمایت قاطع را با نیروهای افغان مهم خوانده می‎گوید، این مأموریت در سال گذشته پشتیبان خوب نیرو‎های افغان بودند.

وی افزود:

"در قسمت فعال نگه داشتن قوت‎های امنیتی یعنی در بخش جلب و جذب، آموزش و تجهیز نیروهای خارجی نقش بازی کرده‎اند و مطابق پلان آنان اکمالات از نیروهای افغان را دوام می‎دهند و در عین حال در موقع ضرورت حتی در وظایف جنگی با نیروهای افغان کمک می‎کنند."

  • تلفات غیر نظامیان

اما این همه جنگ و خشونت در افغانستان زندگی هزاران غیر نظامی را گرفت، کسانی که حتی در این خشونت‎ها دخیل نیستند.

حمله‎های تهاجمی، انتحاری، ماین‎های کنار جاده و حملات هوایی در یک سال گذشته جان شماری از غیر نظامیان را گرفت.

بر اساس آمار وزارت امور داخله در سال ۱۳۹۵ «۱۵۶۵» غیر نظامی کشته شد، در حالی‌که در سال ۱۳۹۴ این رقم به «۱۴۷۶» مورد می‎رسید.

یک ملکی افغان که زخمی شده است.

آمار وزارت امور داخله در باره تلفات افراد ملکی با آمار که دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد دو ماه پیش منتشر کرد، تفاوت چشمگیری را نشان می‎دهد.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان به روز هجدهم دلو سال ۱۳۹۵ حین نشر گزارش سالانه این سازمان در باره تلفات ملکی در کابل گفت، در سال ۲۰۱۶ میلادی نزدیک به «۳۵۰۰» تن کشته و بیش از «۷۹۰۰» زخمی شده‌اند.

یاماموتو افزود:

"یوناما در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۱۴۱۸ مورد تلفات غیر نظامیان را ثبت کرده‌است که در مقایسه با سال گذشته سه درصد افزایش را نشان می‌دهد. ما بخاطر افزایش تلفات نگران استیم مخصوصاً تلفات اطفال که زندگی‌شان خراب گردیده‌است."

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد و مقام‎های افغان گفته‎اند که عامل بیشترین تلفات افراد ملکی، مخالفان مسلح دولت اند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید، سال ۱۳۹۵ در بخش جلوگیری از حمله‎های تروریستی سال پر موفقیتی برای نیروهای امنیتی افغان نبود، زیرا به گفته وی در این سال تلفات افراد ملکی نسبت به سال پیش افزایش یافت.

یارمند: در بخش جلوگیری از حمله‎های تروریستی سال پر موفقیتی برای نیروهای امنیتی افغان نبود.

یارمند افزود:

"از جهت جلوگیری از حملات انتحاری و نفوذی دشمن یک مقدار مشکلاتی بود به دلیل این‌که تعداد افراد ملکی زیاد بود و تعداد تلفات نیروهای امنیتی هم زیاد بود."

به گفته مسئولان امنیتی در حال حاضر بخش‎های از افغانستان به‌شمول ۹ ولسوالی زیر اداره طالبان قرار دارند.

وزارت امور داخله گفته‎است، در سال جاری عملیات‎های گسترده برای پس‌گیری این ولسوالی‎ها آغاز خواهد شد.

در کنار طالبان، داعش تهدیدی دیگریست در برابر مردم، و نیروهای امنیتی بار سنگین این وضعیت را بردوش کشیده‎اند و دیده شود که سال جاری چگونه یک سال برای مردم و نیروهای امنیتی خواهد بود.

گزارش: نصرت پارسا