وزیری: در تحقیقات حمله بر شفاخانه سردار داوود خان پیشرفت شده‎است

حدود دو هفته از حمله مهاجمان مسلح بر شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در کابل سپری شده‎است اما هنوز هم برخی پرسش‎ها در مورد این حمله بی پاسخ باقی مانده اند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که در تحقیقات پیرامون حمله پیچیده بر شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان پیشرفت‎های صورت گرفته‎است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت هرچند در مورد پیشرفت‎ها جزئیات نمی‎دهد اما تعهد می‎کند که کمیسیون حقیقت یاب در روزهای نزدیک نتایج تحقیقات اش را با مردم شریک می‎سازد.

وزیری: تا جای که به من معلوم است پیشرفت خوب هم داشت‎است.

وی به رادیو آزادی چنین گفت:

"کمیسیون که در این رابطه موظف شده‎است کار می‎کند و تا جای که به من معلوم است پیشرفت خوب هم داشت‎است و جزئیات آن را در روزهای نزدیک شریک می‎سازد."

شماری از مهاجمان مسلح به تاریخ ‍۱۸ حوت سال گذشته بالای شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در کابل حمله کردند که در نتیجه آن ۵۰ تن کشته و دها تن دیگر زخم برداشتند.

کمیسیون حقیقت یاب در خصوص این قضیه هفته گذشته نتایج تحقیقات خود را با رسانه‎ها شریک ساخت.

به اساس معلومات این کمیسیون برخی از مسئولان امنیتی شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در حمله بر این شفاخانه نظامی غفلت کرده و به موتری که نمبر پلیت جعلی داشت اجازه ورود به شفاخانه را داده‎اند.

هرچند مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت، اما یک منبع معتبر حکومتی بدون ذکر نامش به رادیو آزادیگفت که طالبان حین ملاقات با مقامات پاکستانی گفته‎اند که این حمله از سوی یک مثلث بوجود آمده متشکل از شبکه حقانی، لشکر جنگوی و داعش انجام شده‎است.

به اساس معلومات منبع این هئیت طالبان که در جریان ماه مارچ میلادی در مورد راه اندازی عملیات بهاری شان را در اسلام آباد با مقامات پاکستانی ملاقات می‎کردند حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان را از سوی این گروه به شدت رد کرده‎اند.

تا حال این موضوع از سوی کدام منبع مستقل و یا رسمی تائید نشده‎است.

محمد هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه کارکرد کمیسیون حقیقت یاب در خصوص قضیه شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان را به دیده شک می‎نگرد.

آقای الکوزی در صحبت با رادیو آزادی گفت که مسئولان این شفاخانه باید قبل از پایان یافتن تحقیقات از وظایف شان برکنار می‎شدند اما به گفته وی این کارصورت نگرفته‎است.

محمد هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه

وی افزود:

"خواست ما اینست کسانیکه در شفاخانه چهارصد بستر سردار محمد داوود خان وظیفه دارند رهبری آن باید به زودی از وظیفه برکنار شده و بعدا تحقیقات انجام شود."

وی می‎گوید هرچند حکومت تا حال در خصوص قضیه شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان اقدام جدی نکرده‎است اما مشرانو جرگه به روز یکشنبه هفته آینده مسئولان نهادهای امنیتی را به این جرگه فرا می‎خواند تا معلومات شان را با آنان شریک سازند.

آقای الکوزی تاکید کرده می‎گوید، تا جای که حمله بر این شفاخانه یک حمله پیچیده بوده و تلفات زیاد داشت مردم میخواهند تا در مورد این قضیه اقدام جدی شود.

جاوید حسن زاده