اشرف غنی: هر کسی که خلاف نظام ما سلاح بردارد دشمن ما است

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به منظور افتتاح مسجد جدید روضه منسوب به حضرت علی (رض) به ولایت بلخ سفر کرده است.

در این سفر اعضای پارلمان کشور، مشاورین ریاست جمهوری و وزیر معارف رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

محمد اشرف غنی در مزارشریف در یک نشستی که در آن صد ها تن از مردم بلخ، اعضای شورای ولایتی، فعالان مدنی، دپلوماتان خارجی و مقامات ارشد امنیتی بلخ حضور داشتند صحبت کرد.

آقای غنی روی بهبود وضعیت امنیتی کشور و حمایت از نیروهای امنیتی افغان تاکید کرده گفت، هر کسی که خلاف منافع ملی افغانستان سلاح بردارد، دشمن ماست.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

وی در رابطه گفت:

" من از آن خادمین شما نیستم که تعریف از دوست و دشمن را نداشته باشم، هر کسی که خلاف نظام ما سلاح بردارد دشمن ما است و از بین می‌بریم."

رئیس جمهور کشور روی پیشرفت و انکشاف در بلخ نیز صحبت کرد، وی گفت، خیلی زود بلخ و شمال افغانستان آسیای میانه را از طریق ایران به بحر وصل خواهد ساخت و این ولایت به مرکز بزرگ تجارت جهانی در آسیا مبدل خواهد شد.

عطا محمد نور والی بلخ نیز در این همایش صحبت کرد و روی دستاورد های ۱۵ ساله در بخش معارف و تحصیلات عالی در این ولایت معلومات داد.

آقای نور گفت که هم اکنون در مراکز تحصیلات عالی بلخ شماری پسران و دختران به گونه مساوی اند و در ریاست معارف نیز ۵۰ درصد معلمین را زنان تشکیل می‌دهند.

رئیس جمهور افغانستان نیز از باشندگان بلخ تقاضا کرد تا روی اطفال شان سرمایه گذاری علمی کنند خاصتاً برای دختران بیشتر از گذشته زمینه تحصیل را فراهم سازند. به قول رئیس جمهور، اگر یک پسر تحصیل کند یک نسل کشور تغییر می‌کند و اگر به یک دختر زمینه تحصیل فراهم شود پنج نسل کشور با سواد خواهد شد.

آقای اشرف غنی و عطا محمد نور روی مذاکرات میان حزب جمعیت و ارگ ریاست جمهوری صحبت نکردند، اما والی بلخ به دلیل اینکه رئیس جمهور تقرر دوباره وی را منظور کرده‌است از آقای غنی سپاس گزاری کرد و گفت به زودی استعفا اش را به ارگ پیشنهاد خواهد کرد.

والی بلخ همچنان گفت که جنگ در افغانستان جنگ میان طالب و داعش نبوده بلکه دست‌های بزرگ منطقوی و فرا منطقوی در آن دخیل اند.

عطا محمد نور والی بلخ

وی گفت:

" جنگ در افغانستان جنگ داعش و طالب نیست، در این جنگ دست‌های بزرگ دخیل هستند و این جنگ میان کشور های منطقه، فرا منطقه و قدرت های بزرگ جهانی است."

در نظر است رئیس جمهور غنی امروز در بلخ بماند و در کنار نظارت از کارکرد اداره محلی بلخ، در قسمت بهبود حکومتداری در این ولایت از مردم نیز نظر پرسی کند.

مجیب الرحمن حبیب زی