دو سناتور جمهوریخواه موقف اخیر ترمپ در مورد سوریه را اشتباه خواندند

دو سناتور سابقه دار حزب جمهوری خواه موقف اخیر قصر سفید را در مورد سوریه تحت تنقید قرار دادند.

این سناتوران پیشتاز و سابقه دار حزب حاکم جمهوری خواه در امریکا جان مکین و لیندزی گراهم دیروز در اعلامیه‎های جداگانه بر موقف نو اداره ترمپ انتقاد کرده و آن را خود تخریب کننده و خطای جدی خوانده‎اند.

سفیر امریکا در سازمان ملل متحد نیکی هیلی قبل از این دیروز در یک صحبت در نیویورک گفته بود که اولویت امریکا دیگر این نیست که نشسته و تمرکز بر برکناری بشارالاسد کند.

وضعیت سوریه

پیش از این وزیر خارجه امریکا ریکس تیلرسن دیروز در انقره پایتخت ترکیه گفته بود که آینده اسد توسط مردم سوریه تعین خواهد شد.

سناتور مکین اظهار داشت سخنان تیلرسن این واقعیت تلخ را نادیده گرفته که مردمسوریه تحت شرایطی که قتل عام می‎شوند توان تعین سرنوشت آینده اسد و یا کشور خود را ندارند.

مکین که رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا می‎باشد روسیه، رژیم اسد و ملیشه‎های تحت حمایت ایران را متهم می‎سازد که بر شهروندان سوریه حمله می‎کنند.مکین افزود امیدوار است که رئیس جمهور ترمپ این مسیر خود تخریب کننده و خود شکست دهنده راتعقیب نکند.

سناتور گراهم که او هم عضو همین کمیته می‎باشد، اظهار داشت این یک اشتباه بزرگ خواهد بود که امریکا هدف برکناری اسد را ترک نماید.

سخنان مقامات اداره رئیس جمهور ترمپ اپوزسیون سوریه را نیز نگران ساخته‎است.

سخنان مقامات اداره رئیس جمهور ترمپ اپوزسیون سوریه را نیز نگران ساخته‎است.

خانم فرح العطاسی عضو کمیته عالی مذاکره کنندگان اپوزسیون سوریه دیروز به ژورنالستان در ژنیو گفت:

"ما اعلامیه‎های زیادی را از اداره کنونی امریکا می‎شنویم. ما شندیم که سخنگوی قصر سفید برعکس آنچه را بیان کرد که وزیر خارجه ریکس تیلرسن در ترکیه بیان کرده بود. آن‎ها گفته بودند که در دوره انتقال هیچ نقشی برای بشار الاسد وجود ندارد. پس جای تاسف است که ما پیام‎های ضد و نقیض را از اداره امریکا می‎شنویم. ما می‎خواهیم یک نقش قاطع و رهبری کننده امریکا را در بحران سوریه ببینیم، نه این‎که موضوع سوریه از زاویه جنگ علیه داعش دیده شود."

در جنگ سوریه که بعد از سرکوبی مظاهره کنندگان طرفدار دموکراسی در ماه مارچ سال ۲۰۱۱ آغاز شد، تا حال ۳۰۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‎ها نفر دیگر بیجا شده‎اند.