دپلومات: طالبان به کدام دلیل نمی‌توانند در جنگ پیروز شوند

دپلومات

مجله دپلومات در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان طالبان به کدام دلیل نمی‌توانند در جنگ افغانستان پیروز شوند.

به نوشته مجله، جنگ طالبان با حکومت و قوای خارجی به سال ۱۶م داخل شده و دورنمای کنترول آن‌ها بر افغانستان تیره و تار می‌باشد، زیرا با وجود ادامه کمک‌های پاکستان به آن‌ها و کاهش یکباره سربازان خارجی در افغانستان هنوز هم طالبان نتوانسته اند حکومت افغانستان را که به سیستم دموکراتیک انتخاب شده‌است به خطر رو به رو بسازند.

مجله دپلومات می‌افزاید اگر به تاریخ افغانستان نگاه شود همیشه مردم این کشور در جنگ علیه خارجیان در نهایت پیروز بوده‌اند. این درست است که حمایت خارجی و کمک‌های بین‌المللی به افغان‌ها در جریان تجاور شوروی سابق یک فکتور مهم بود، اما دلیل پیروزی این بود که جبهه مقاومت افغانستان از سوی مردم حمایت می‌شد و طالبان از این حمایت محروم اند.

مجله می‌افزاید یکی از دلایل عمده سقوط و عدم پیروزی طالبان این می‌باشد که بیشترین مقاومت علیه آن‌ها از طرف قوم پشتون در این کشور صورت می‌گیرد، قومی که گروه طالبان به خود این قوم منسوب می‌باشد.

به نوشته مجله یگانه دلیل مقاومت دوامدار طالبان این است که بعد از سقوط حکومت آن‌ها در عملیات تحت رهبری امریکا پاکستان دروازه‌ها را به روی آن‌ها باز نمود و به آن‌ها کمک کرد و همین کمک‌ها سبب شد که آن‌ها به سمت نابودی کامل نروند.

ولی اینهم مهم است که کمک پاکستان به طالبان مردم افغانستان را از آن‌ها بیشتر منزجر ساخته و راه‌های پیروزی را به روی آن‌ها بسته است.

دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف در شماره اخیر خود در مورد یک کتاب خاطراتی از ولیعهد بریتانیا چارلز اشاره می‌کند که در یک بخش آن نوشته شده‌است، پرنس چارلز بعد از ۱۱ سپتمبر و حملات امریکا به افغانستان به سفیر امریکا در لندن تلیفون کرده و از او پرسید آیا ممکن نیست که در جریان ماه مبارک رمضان جنگ‌ها در افغانستان متوقف شود تا مردم مسلمان این‌کشور به عبادت خود دوام بدهند.

اما پاسخ سفیر امریکا این بوده‌است که جناب شما جدی می‌باشید؟

به نوشته روزنامه، پرنس چارلز در غیاب صدراعظم آن وقت بریتانیا تونی بلیر این کار را انجام داد.

پرنس چارلز یک ماه بعد از آغاز عملیات در افغانستان در اکتوبر سال ۲۰۰۱ به سفیر امریکا در لندن ویلیم فاریش تلیفون کرد.

روزنامه از متن کتاب اقتباس آورده که به اساس آن آقای فاریش گفته است جنگ آغاز شده و متوقف ساختن آن آسان نخواهد بود، ولی پرنس چارلز باز هم تاکید کرده‌است که پیامش را به رئیس جمهور بوش برساند و گفته است که امریکایی‌ها هر کاری را که بخواهند انجام می‌دهند.