وزارت اقتصاد: افغانستان ظرفیت جذب میلیاردها دالر سرمایه‌گذاری را دارد

مقامات افغان می‎گویند که افغانستان توانایی جذب صدها میلیارد دالر سرمایه‌گذاری را دارد.

وزارت اقتصاد به این باور است که اگر حکومت وحدت ملی ظرفیت این کشور را در زمینه سرمایه‌گذاری به جهانیان نشان دهد، میزان سرمایه‌گذاری در افغانستان بالا خواهد رفت.

این وزارت می‎گوید که حکومت این کشور ظرفیت‌هایش را در زمینه سرمایه‌گذاری مشخص نموده و افغانستان در این بخش توانایی جذب حتی ترلیون دالر را دارد.

سهراب بهمن سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، هرچند با خروج نیروهای بین‌المللی و مشکلات انتخاباتی در افغانستان میزان سرمایه‌گذاری در این کشور کاهش یافت اما افزود که اکنون این بخش در حال تقویت دوباره است.

بهمن: افغانستان خوشبختانه که بالاتر از صدها میلیارد دالر حتی تا ترلیون دالر توانایی جذب سرمایه‌گذاری را دارد.

وی گفت که حکومت وحدت ملی توانایی‌اش در فعالیت‎های اقتصادی را مشخص ساخته و امید است که سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی از آن استفاده لازم کنند.

او افزود:

"ما ظرفیت‎های را معرفی کردیم و افغانستان خوشبختانه که بالاتر از صدها میلیارد دالر حتی تا ترلیون دالر را توانایی جذب سرمایه گزاری را بخصوص در همکاری‎های منطقوی ما و همچنان در بخش تولید انرژی دارد و رشد اقتصادی ما را به سطح بالاتر از ده درصد برساند."

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد افغانستان، از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون در این کشور به اندازه ۱۱ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری شده که با گذشت زمان به ۳۰ میلیارد دالر گسترش یافته‎است.

اکثر این سرمایه‌گذاری‎ها در بخش‎های خدمات عامه، امور ساختمانی، تولید صنایع، استخراج معادن و رشد زراعت بوده‎است.

این در حالیست که رئیس جمهور محمد اشرف غنی به هدف تحکیم روابط اقتصادی، جلب سرمایه‌گذاری و افزایش همکاری‎های دوجانبه به آسترالیا، اندونیزیا و سنگاپور سفر کرده‎است.

آقای غنی در روز دوم سفرش در استرالیا دو سند اقتصادی را با مقامات این کشور امضا کرد.

بر اساس این سندها استرالیا در بخش توسعه معادن افغانستان ۳۲۰ میلیون دالر آسترالیایی کمک خواهد کرد.

در اعلامیه نشر شده ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده‎است که آقای غنی روز سه شنبه با متخصصین آسترالیایی، مسئولان مراکز تحقیقاتی و با مقامات حکومتی این کشور در زمینه مدیریت آب، دسترسی به مارکیت‎های جهانی و صادرات و مالداری صحبت کرده‎است.

رئیس جمهور افغانستان پس از آسترالیا به اندونیزیا و سنگاپور سفر خواهد کرد و بر اساس معلومات ریاست جمهوری محور اصلی سفر آقای غنی جلب سرمایه‌گذاری برای استخراج معادن و رشد زراعت خواهد بود.

وزارت اقتصاد افغانستان می‎گوید، نشانه‎های از سرمایه گذاری یک میلیارد دالری در سال روان دیده شده است.

عبدالشکور هده‌وال آگاه مسایل اقتصادی با آن‌که تلاش‎های حکومت را در زمینه رشد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری برای افغانستان بی‌نتیجه نمی‎داند می‎گوید که رهبران حکومت باید به‌خاطر حل مشکلات در داخل کشور نیز توجه کنند.

وی افزود:

"اگر ما واقعاً بخواهیم که برای سرمایه‌گذاری در افغانستان خوب سرمایه‌گذاری کنیم آن امنیت است و نکته دوم دولت برای تجار و سرمایه‌گذار به‌گونه خوب زمینه‌سازی کند و فضای خوب را فراهم سازد."

این در حالیست که افغانستان سال گذشته دو درصد پیشرفت اقتصادی داشته و شاهد ۱،۷ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری جدید بوده‎است.

وزارت اقتصاد افغانستان می‎گوید، نشانه‎های از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دالری در سال روان دیده شده اما این وزارت آرزوی سرمایه‌گذاری بیشتر از آن را دارد.

گزارش: آرزو غیاثی