گاردین: آسترالیا به حمایت از افغانستان متعهد شد

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بعد از مسافرت به آسترالیا دیروز به اندونیزیا رسید و قرار است امروز به سنگاپور برود.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا با اشاره به ملاقات رئیس جمهور افغانستان با صدراعظم آسترلیا تحت عنوان "ترنبول حمایت از افغانستان را متعهد شد، ولی روی اخراج اجباری پناهجویان بحث نشد" می‎نویسد در جریان مسافرت رسمی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به آسترلیا، ملکم ترنبول (Malcolm Turnbull) صدراعظم این کشور تعهدات دراز مدت اقتصادی و حمایت امنیتی آسترلیا را از افغانستان دوباره تجدید کرد. رهبران دو کشور یاداشت تعهد مساعدت چهار ساله ۳۲۰ ملیون دالر آسترالیایی را با هم امضا کردند.

به نوشته روزنامه گاردین، این مساعدت‎ها روی زیربنا های اقتصادی، ارتقای محصولات زراعتی، آموزش سرویس خدمات ملکی، تلاش‎های ضد فساد و برنامه‎های تعلیم و تربیه دختران متمرکز خواهد بود.

به نوشته روزنامه، همزمان با سفر رئیس جمهور افغانستان به آسترلیا تعدادی از افغان‎ها که اکثرت آن‎ها هزاره بودند در شهر کانابیرا مظاهر نموده گفته‎اند، اگر هم میهنان شان به افغانستان اخراج شوند با اذیت و آزار، شکنجه و مرگ مواجه خواهند شد.

ولی روزنامه گاردین از قول محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‎نویسد که گفته‎است، مسئله بازگشت غیر دواطلبانه پناهجویان افغان به کشورشان مورد بحث قرار نگرفته‎است.

از سال ۲۰۱۴ میلادی به اینسو آسترالیا شمار اندک پناهجویان را که به باور روزنامه گاردین، تعداد آن‎ها کمتر از ۱۰ تن بوده‎است را دوباره به کشور شان رجعت داده‎است. تعداد بیشتر این افراد مربوط به اقلیت هزاره بوده اند.

ستارس اندسترایپس

نشریه ستارس اندسترایپس در مورد حمله اخیر بر شفاخانه سردار محمد داوود خان که در نتیجه آن حداقل ۵۰ تن کشته شدند، مقاله به نشر سپرده، در بخشی از آن می‎نویسد که به خاطر این حمله که در قلب شهر کابل صورت گرفت به شمول یک جنرال ۹ نظامی افغان از وظایف شان برکنار شده‎اند.

نشریه ستارس اندسترایپس از قول سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎نویسد که گفته‎است، اگر ثابت شود که این افراد در وظایف شان سهل انگاری کرده‎اند، مجازات خواهند شد.

به نوشته نشریه، پیمان ناتو از مدت‎ها به اینسو با افغان‎ها کار می‎کند تا نظامیانی که واجد شرایط خدمت نیستند، از صفوف نیروهای امنیتی این کشور برکنار شوند.

ولی به نام نورعلم یک افغان ۳۰ ساله که برادرش در نتیجه حمله اخیر بالای شفاخانه سردار محمد داوود خان کشته شده، به نشریه ستارس اندسترایپس گفته‎است که برادرش را کسی دوباره به آن‎ها باز گردانیده نمی‎تواند، ولی خوب خواهد بود اگر در مورد این رویداد از مسئولان پرسیده شود.