مظفری: م.م می‎تواند بالای کشورهای مانع صلح در افغانستان فشار وارد کند

شورای عالی صلح افغانستان نقش سازمان ملل را در قضایای جاری این کشور مؤثر می‎داند.

این شورا می‎گوید سازمان ملل‌متحد می‎تواند بالای کشورهای حامی تروریزم فشار جدی وارد کند و از جانبی پای مخالفین مسلح دولت افغانستان را به پروسه صلح بکشاند.

امین‌الدین مظفری سخنگوی این شورا روز پنجشنبه در پاسخ به این پرسش خبرنگار رادیو آزادی که سازمان ملل در ۱۵ سال گذشته چقدر در قضایای افغانستان جدی برخورد کرده‎است، گفت مسئولیت اصلی این سازمان تأمین امنیت و حل منازعات کشور هاست اما افغان‎ها شاهد اقدام ثمر بخش این سازمان در این زمینه نبوده‎است.

مظفری: این سازمان می‎تواند بالای برخی کشورهای که مانع موفقیت پروسه صلح در افغانستان اند، فشار وارد کند.

وی افزود:

"بدون شک سازمان ملل‌متحد نقش مهم در جهان به ویژه در افغانستان دارد این سازمان می‎تواند بالای برخی کشورهای که مانع موفقیت پروسه صلح در افغانستان اند، فشار وارد کند."

رئیس جمهور ازبکستان روز چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روی مذاکرات صلح افغانستان به میانجیگری سازمان ملل‌متحد تأکید ورزیده‎است.

آقای پوتین نیز در صحبت‎های خود روی تأمین صلح و ثبات در افغانستان تأکید کرده‎است.

شامل کردن اسامی برخی رهبران طالبان و دیگر گروه‎های مخالف مسلح در لیست سیاه این سازمان به باور برخی آگاهان یک اقدام این سازمان در راستای ختم جنگ در افغانستان است.

پیش از این برخی کشورهای دیگر نیز گفته‎اند که یگانه گزینه برای موفقیت پروسه صلح افغانستان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.

سازمان ملل بیش از پنجاه سال می‌شود در افغانستان حضور دارد و نماینده‌گان این سازمان تأکید به بهبود زندگی‌ افغان‌ها دارند.

مسئولان این سازمان بارها از مخالفان مسلح دولت افغانستان نیز خواسته‎اند تا وارد گفت‌وگوهای صلح با حکومت این کشور شوند.

ریاست اجرائیه افغانستان از همکاری و تلاش‎های سازمان ملل در عرصه‎های مختلف در افغانستان قدردانی می‎کند.

رحیمی: در روند صلح همیشه با حکومت همکار بوده‎اند.

مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی این ریاست روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری می‎گوید که سازمان ملل در روند صلح همیشه همکار و حامی بوده‎است.

رحیمی افزود:

"در روند صلح همیشه با حکومت همکار بوده‎اند، در منطقه تلاش‎های که برای صلح از جمله نشست مسکو جریان دارد، نمایندگی سازمان ملل نیز دخیل است."

از سوی هم محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه به رادیو آزادی می‎گوید که توجه سازمان ملل‌متحد نسبت به افغانستان کاهش یافته اما تقاضا می‎کند تا این سازمان عملاً وارد قضایای افغانستان شود.

او افزود:

"از سازمان ملل‌متحد می‎خواهیم که صادقانه در امور افغانستان همکاری کند و اگر واقعاً عمل کند ما در وقت کم شاهد امنیت و ثبات در کشور خواهیم بود."

در همین حال محمد آصف بکتاش کارشناس سیاسی می‎گوید که سازمان ملل باید یک کنفرانس بین‌المللی در حضورداشت نماینده‌گان کشورهای همسایه، منطقه و قدرت‎های بزرگ برگزار کند و بالای یک چهارچوب صلح به رهبری افغان‎ها و حمایت جهان درین زمینه کار کند.

گزارش: نورالله شایان