شورای علمای افغانستان اظهارات مولانا فضل‌الرحمن را دشمنانه می‌داند

شورای علمای افغانستان سخنان اخیر رهبر جمعیت‌العلمای اسلامی پاکستان را محکوم کرد که گفته‎است صلح در افغانستان زمانی تأمین می‎گردد که نیروهای خارجی از آن کشور بیرون شوند.

این شورا اظهارات مولانا فضل‌الرحمن رهبر جمعیت‌العلمای اسلامی پاکستان را مغرضانه و دشمنانه دانسته آن را محکوم کرد.

مولوی محمد قاسم حلیمی سخنگوی شورای علمای افغانستان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، پس از خروج نیروهای خارجی از کشور هنوز هم مخالفین مسلح از جنگ دست نکشیده‎اند.

وی جنگ روان در افغانستان را جنگ علیه افغان‎ها دانست نه علیه خارجی‎ها.

حلیم گفت، مولانا فضل‌الرحمن همواره بر ضد حکومت قانونی افغانستان طالبان مسلح را حمایت کرده و آنان را به جنگ در این کشور تشویق می‎نماید.

مولوی حلیم همچنان گفت، چنین اظهارات فضل‌الرحمن از نظر احکام دین به خواست حلقات استخباراتی پاکستان صورت گرفته‎است.

وی افزود:

"با کمال تأسف می‎گویم که چگونه یک عالم دین می‎تواند در یک کشور صلح و امنیت بخواهد و در کشور دیگر جنگ، در موجودیت همین رئیس صاحب جمهور فعلی آن‎ها بودند که بیرق خارجی را از افغانستان جمع کردند و امور امنیتی افغانستان را به نیروهای امنیتی خود تسلیم کرد و هرگز در کدام ولایت که خارجی‎ها بیرون شدند صلح نیامد و جنگ هم توقف نکرد."

روز گذشته مولانا فضل‌الرحمن رهبر جمعیت‌العلمای اسلامی پاکستان در مراسم صدمین سالروز حزب جعمیت‌العلمای اسلامی پاکستان گفته‎است تا زمانی‎که خارجی‎ها در افغانستان حضور دارند تأمین صلح در آن کشور ناممکن است.

وی همچنان گفته‎است، حاکمیت طالبان در افغانستان خوشی مردم آن کشور است.

این در حالیست که علمای دینی کندهار نیز بر ضد اظهارات فضل‌الرحمن عکس‌العمل نشان داده و آن را محکوم کردند.

از سوی هم مقامات افغان سخنان مولوی فضل‌الرحمن را مداخله در امور داخلی افغانستان می‎دانند.

میثم: این‎که خارجی‎ها در افغانستان حضور داشته باشند یا نداشته باشند این مسئله داخلی است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" این‎که خارجی‎ها در افغانستان حضور داشته باشند یا نداشته باشند این مسئله داخلی است و این مربوط حکومت افغانستان می‎باشد هر زمانی‎که لازم دیده شود پیرامون بیرون شدن خارجی‎ها صحبت و گفت‌وگو صورت گیرد کدام تصمیم اتخاذ شود این کاملاً مربوط حکومت است و حتماً در آن مورد جلسات تشکیل خواهد شد در غیر آن هیچ‌کسی حق ندارد که در امور داخلی افغانستان مداخله نماید."

مولانا فضل‌الرحمن پیش از این نیز گفته‎است که جنگ روان در افغانستان جایز است.

شورای علمای افغانستان در عکس‌العمل به چنین اظهارات گفته‎اند که افغانستان یک کشور اسلامی است احکام و اصول شرعی در آن وجود دارد و هر فرد و یا گروه که در این کشور جنگ را روا می‎داند خلاف اصول اسلامی عمل می‎نماید.

گزارش: فرشته ندا