وزیر خارجه امریکا جهت اشتراک در نشست «G7» وارد ایتالیا شد

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا برای شرکت در جلسه کشورهای «جی هفت» یا هفت کشور صنعتی جهان وارد ایتالیا شده‎است که قرار است در آن روی بحران سوریه بحث شود.

رسانه‎های ایتالیا گزارش داده‎اند که آقای تیلرسن و همتایان‌اش که امروز در یک جلسه معمولی دیدار می‎کنند فردا حوالی ساعت هشت صبح، صحبت‎ها در مورد سوریه را آغاز کنند.

قرار است در کنار وزرای خارجه کشورهای «جی هفت»، وزرای خارجه ترکیه، امارات متحده عرب، عربستان سعودی، اردن و قطر نیز درین جلسه شرکت داشته باشند.

کشورهای «جی هفت» عبارتند از ایالات متحده، جاپان، جرمنی، برتانیا، ایتالیا، فرانسه و کانادا.

روسیه عضو «جی هشت» بود ولی در سال ۲۰۱۴ بعد از الحاق کریمیای اوکراین با خاکش، از عضویت این سازمان رد شد.

اعضای این سازمان

رسانه‎ها از قول انجیلینو الفانو وزیر خارجه ایتالیا گزارش داده‎اند که گفته‎است، جلسه در مورد سوریه بخشی از تلاش‎ها برای جلوگیری از یک انکشاف خطرناک نظامی جنگ شش ساله سوریه است.

این جلسه به دنبال حمله راکتی هفتم اپریل امریکا بر یک قرارگاه هوایی سوریه دایر می‎شود که در پاسخ به حمله کیمیاوی ادعا شده دمشق بر غیر نظامیان در شهر خان شیخون به تاریخ چهارم اپریل صورت گرفت.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش سال گذشته اشاره کرده بود که نسبت به رئیس جمهور پیشین بارک اوباما در امور دیگران کمتر مداخله خواهد کرد و تأکید بر حقوق بشر در نقاط دیگر جهان را، کاهش خواهد داد.

در حالی‎که چندین متحد امریکا حمایت‌شان را از این حمله راکتی امریکا ابراز کردند ولی سؤالی نزد آن‎ها مطرح است که آیا این اقدام امریکا نشان دهنده یک تغییر بزرگ در پالیسی آن کشور است و این‌که آیا واشنگتن برکناری رئیس جمهور بشار اسد را، به حیث یک اولویت برای ایجاد صلح در کشور جنگ زده سوریه می‎داند؟

تیلرسن: حمله اخیر به طور خاص وحشت بارترین حمله بعد از حمله کمیاوی سال ۲۰۱۳ بود.

تیلرسن در مصاحبه با شبکه خبری «ان. بی. سی» که دیروز منتشر شد از حملات راکتی امریکا بر قرارگاه هوایی سوریه دفاع نموده گفت:

"فکر می‎کنم ما شاهد چندین حمله کیمیاوی از سوی رژیم سوریه تحت رهبری بشار اسد بوده‌ایم و حمله اخیر به‌طور خاص وحشت‌بارترین حمله بعد از حمله کیمیاوی سال ۲۰۱۳ بود. فکر می‎کنم حمله راکتی امریکا حاوی این پیغام واضح است که تخطی از نورم‎های بین‌المللی، ادامه بی‌اعتنایی به قطع‌نامه‎های ملل‌متحد و ادامه تخطی از توافقاتی که آن‎ها خود در آن شامل بوده‎اند، دیگر قابل تحمل نیست."

سندی تایمز دیروز گزارش داد که اگر روسیه از قطع روابط با حکومت سوریه ابا ورزد، بریتانیا خواهان تحریمات جدید بر روسیه خواهد شد.

سندی تایمز گفت، قرار است وزیر خارجه بریتانیا بوریس جانسون از کشورهای «جی هفت» بخواهد یک اعلامیه مشترک را صادر کند که از روسیه می‎خواهد، حمایت از رژیم اسد را متوقف نموده، نیروهایش را از سوریه خارج ساخته و به کاروان‎های بشری اجازه پیشروی بدهد.

بر اساس این گزارش، اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این مسئله را قبول نکند، تحریمات جدید بر کشورش وارد خواهد شد که هدف آن، دشوار ساختن شرایط برای مقامات ارشد حکومتی خواهد بود.

قرار است وزیر خارجه امریکا رکس تیلرسن بعد از شرکت در جلسه «جی هفت» در شهر لوکای ایتالیا، راهی مسکو شده و در آن‎جا با همتای روسی‌اش سرگی لاوروف دیدار کند، ملاقات‎های که ظاهراً خالی از تنش نخواهد بود.