سپیدار: کاندید وزرای جدید به اساس شایستگی به ولسی جرگه معرفی می‎شوند

مقامات افغان می‎گویند که بحث روی معرفی افراد جدید بجای سرپرست وزرای فعلی به ولسی جرگه میان رهبران حکومت ادامه دارد.

ریاست اجرائیه می‎گوید که کاندید وزرای جدید به اساس تجربه، فهم و توانایی به ولسی جرگه معرفی می‎شوند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که حکومت تلاش می‎کند تا افراد مجرب و توانان را منحیث نامزد وزیر معرفی کند.

فیصل گفت که در این خصوص میان رهبران حکومت هیچنوع اختلاف وجود نداشته و بحث ها در مورد ادامه دارد.

فیصل: این‎که چی کسانی وچه چهره‎های عضویت کابینه را حاصل می‎کنند یک بحث است.

او افزود:

"در داخل حکومت در مورد وزرا بحث‎ها وجود دارد تا کابینه بخیر تکمیل شود اما این‎که چی کسانی وچه چهره‎های عضویت کابینه را حاصل می‎کنند یک بحث است که منتظراش باشیم اما در کل بحث‎ها جریان دارد و تمرکز برین است تا اشخاص با تجربه باشند و در بخش مربوطه شان کار کرده بتوانند دانش لازم داشته و به درد بخور افغانستان باشند."

ولسی جرگه افغانستان حدود شش ماه قبل شانزده تن از وزرای کابینه را بخاطر عدم مصرف هفتاد درصد بودجه انکشافی وزارت‎های شان استیضاح نمود و از جمله هفت تن را سلب صلاحیت کرد.

هرچند حکومت این موضوع را جهت تفسیر به ستره محکمه ارسال کرد، اما رئیس جمهور برای وزرای سلب صلاحیت شده دستور داد تا به کار شان ادامه دهند.

بر علاوه این هفت وزیر، وزارت‎های معادن و پترولیم، مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، سرحدات اقوام و قبایل و اطلاعات و فرهنگ نیز از سوی سرپرستان اداره می‎گردند.

هر چند ولسی جرگه تا حال چندین بار ازحکومت خواسته تا برای این وزارت‎ها افراد جدید را به این جرگه معرفی کند اما تاحال حکومت موفق به انجام این کار نشده است.

وطندوست: برای وکیل صاحبان در داخل ولسی جرگه سابقه کاری و مسلکی افراد مهم است.

عبدالقادر زازی وطندوست منشی ولسی جرگه بر توانایی کاندید وزرای جدید تاکید کرده می‎گوید که ولسی جرگه به کسانی رای اعتماد خواهد داد که از تجربه کافی در بخش‎های کاری شان برخوردار باشند.

وی افزود:

"برای وکیل صاحبان در داخل ولسی جرگه سابقه کاری و مسلکی افراد مهم است اگر چنین افراد معرفی شوند و به اساس لیاقت و شایسته سالاری باشد امکان دارد که ولسی جرگه برای شان رای اعتماد بدهد."

از سوی دیگر شماری از کارشناسان بر بی طرف بودن کاندید وزرای جدید تاکید کرده می‎گویند که آنان نباید به اساس سهم به وزارت‎ها معرفی گردند.

فیض الله جلال استاد حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون کابل می‎گوید که رهبران حکومت باید در معرفی کاندید وزرا به اصل فهم و توانایی توجه کند نه به تمایلات گروهی، حزبی و سیاسی.

جاوید حسن زاده