وزیر داخله: تروریستان بیشتر به ولایات سرپل و فاریاب تمرکز نظامی دارند

وزیر داخله افغانستان در مورد افزایش نا امنی‎ها و ایجاد پناه‌گاهای امن تروریستان در ولایات شمال غربی کشور ابراز نگرانی کرده می‎گوید که تروریستان بیشتر به ولایات سرپل و فاریاب تمرکز نظامی دارند.

تاج محمد جاهد وزیر داخله کشور امروز چهارشنبه در جریان دیدار با شماری از متنفذین قومی و مقامات امنیتی در بلخ گفت که سرپل، فاریاب و جوزجان از ناامن‌ترین ولایات شمالی به شمار می‎روند که مردم از حضور گسترده شبکه‎های تروریستی در آن شکایت داشته و خواهان برقراری امنیت در مناطق‌شان هستند.

وی گفت در سال گذشته طالبان می‎خواستند اکثر ولایات کشور را در تصرف خود داشته باشند، اما به دلیل مقاومت نیروهای امنیتی افغان ناکام شدند.

جاهد: ولایات فاریاب و سرپل بنابر تهدیدات و موقعیتی که دارد مورد تهدید است.

جاهد گفت:

"ولایات فاریاب و سرپل بنابر تهدیدات و موقعیتی که دارد مورد تهدید است و افزایش گروپ‎های تروریستی نظر به موقعیت جغرافیوی آن می‎باشد مسیر اکمال آن‎ها نیز این ولایات است و از هلمند به غور، بادغیس، پساوند و فاریاب اکمالات انتقال یافته و بیشتر تمرکز فعالیت‎های تروریستان به این ولایات است."

از سوی هم جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع کشور نیز امروز چهارشنبه جهت بررسی وضعیت امنیتی ولایات شمالی و پلان گذاری‎های نظامی به بلخ سفر کرده‎است.

حبیبی می‎گوید، طالبان مسلح با آن‌که در سال گذشته با ناکامی‎های بزرگ مواجه شده و از سوی نیروهای امنیتی افغان تلفات سنگینی برای‌شان وارد شد، اما در سال ۱۳۹۶ با برنامه‎های بزرگ و قوی در تلاش ایجاد نا امنی در کشور هستند.

وی سال روان هجری شمسی را زمان پر چالش و خطر برای نیروهای امنیتی پیش‌بینی کرد.

حبیبی: چیزی را که دشمن پلان کرده بود الحمد الله نتوانست به آن اهداف شوم خود برسد.

او افزود:

"چیزی را که دشمن پلان کرده بود الحمدالله نتوانست به آن اهداف شوم خود برسد در عزم و اراده‌اش شکست خورد ولی سال ۱۳۹۶ سال آسان نیست خدا کند پیش‌بینی مه غلط باشد و درست نباشد ولی ما در سال ۱۳۹۶ با چالش بزرگ روبه‌رو هستیم."

با آن‌که وزارت دفاع افغانستان سال ۱۳۹۶ را برای قوت‎های امنیتی افغان پر چالش پیش‌بینی می‎کند و خواهان آمادگی‎های بیشتر نظامیان برای مبارزه با هراس‌افگنی است، وزیر داخله کشور می‎گوید در این سال دولت جدید آمریکا بیشتر از پیش متعهد به همکاری‎های نظامی با افغانستان است.

جاهد می‎گوید قوت‎های آمریکایی در هماهنگی با نظامیان افغان در تلاش اند تا با استفاده از تجهیزات پیشرفته دشمنان دولت را در هر منطقه کشور نابود سازند.

نیروهای امریکایی

جاهد افزود:

"دولت جدید امریکا شما همه می‎شنوید و شنیدید اراده قوی دارد در مبارزه علیه تروریزم و حاضر است کمک‎های بیشتر را در اختیار نیروهای امنیتی ما قرار بدهد. آن‎ها یک پلان چهار ساله را روی دست گرفته که اهداف چهار ساله در آن است و وزارت دفاع و داخله نیز شامل آن است و اهداف برجسته آن قوت نیروهای دفاعی و تجهیز قوت‎های خاص است."

در حالی‌که مقامات ارشد امنیتی افغانستان از افزایش همکاری‎های نظامی آمریکا به قوت‎های امنیتی افغان خبر می‎دهد، چند روز پیش قوت‎های هوایی آمریکا در هماهنگی با مقامات امنیتی کشور بزرگترین بم غیر هسته‌ای را بر پناگاه‌های امن داعشیان در ننگرهار پرتاب کردند که تلفات سنگینی را بر داعشیان وارد ساخته و مواضع آنان را از بین برده است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی