موگرینی: اتحادیه اروپا نمی‎تواند از الحاق کریمیا به روسیه چشم ببندد

مسئول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا در نخستین مسافرت رسمی‌اش به روسیه، با وزیر خارجه آن کشور ملاقات کرد.

این مسافرت فدریکا موگرینی (Federica Mogherini) به مسکو در حالی صورت می‎گیرد که تنش‎ها بین روسیه و ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته‎است.

موگرینی گفته‎است، اتحادیه اروپا خواهان روابط خوب با مسکو است، اما نمی‎تواند از الحاق کریمیا به خاک روسیه چشم‌پوشی کند.

اتحادیه اروپا گفته‎است که وی به‌خاطر بحث روی مسایل اوکراین، سوریه، لیبیا و ایران با سرگی لاوروف ملاقات کرده‎است.

موگرینی: روسیه و غرب یک دور از تنش‎ها را در روابط شان متحمل‎اند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آغاز ملاقات که بعداً در عقب درهای بسته ادامه یافت گفت:

"روسیه و غرب یک دور از تنش‎ها را در روابط‌شان متحمل‎اند. ولی امیدوارند که همکاری کامل با اتحادیه اروپا که بزرگترین شریک و همکار تجارتی و اقتصادی روسیه است، دوباره اعاده شود."

رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا گفته‎است، این اتحادیه خواهان روابط خوب با مسکو است، اما نمی‎تواند از الحاق کریمیا به خاک روسیه چشم‌پوشی کند.

وی در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگی لاوروف گفت:

"ما همچنان بالای مسئله تماس گرفتیم که شما شاید به آن اختلاف سیستماتیک نام دهید. این مسئله موقف اتحادیه اروپاست که الحاق کریمیا به رسمیت نمی‎شناسد. این موقف اصولی ماست که آن را حفظ خواهیم کرد. این تنها موقف اتحادیه اروپا نیست، بلکه دیگر همکاران ما در جهان نیز چنین موقف دارند."

فدریکا موگرینی که در سال ۲۰۱۴ میلادی به حیث مسئول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا تقرر یافت، زمانی‎که به حیث وزیر خارجه ایتالیا ایفای وظیفه می‎کرد به دلسوزی با روسیه شهرت داست.

بعد از یافته‎های ادارات استخبارتی امریکا در مورد این‎که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی امریکا امر صادر کرده‎است، اتحادیه اروپا در مورد مداخله روسیه در انتخابات ملی کشورها ابراز نگرانی کرده‎است.

فلیپ دام (Philippe Dam) مسئول امور وکالت از اتحادیه اروپا در سازمان نظارت از حقوق بشر که در نیویارک مستقر است می‌گوید، فدریکا موگرینی با رهبران روسیه برعلاوه سایر مسایل باید به‌طور جدی در مورد مسایل داخلی به‌شمول حقوق بشر گفت‌وگو کند.

به تاریخ اول اپریل روزنامه مستقل نویا گزیتا گزارش داد که بیش از ۱۰۰ تن در چچنیا به اتهام همجنسگرایی، دستگیر شده‎اند.