یوناما: فساد برعلاوه مانع شدن صلح، باور مردم بالای دولت را متأثر کرده‎است

با تلاش‎های جدی حکومت افغانستان در امر مبارزه با فساد اداری یونما می‎گوید که این پدیده هنوز نیز مانع بزرگی فرا راه صلح و پیشرفت درین کشور است.

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد می‎گوید، فساد برعلاوه این‎که در برابر تلاش‎های صلح و انکشاف مانع ایجاد کرده باور مردم بالای نهادهای دولتی را نیز متاثر ساخته‎است.

یونما روز سه شنبه با نشر گزارشی گفته‎است که تلاش‎های حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با فساد قابل ستایش است اما ریشه‌کن ساختن این پدیده به اقدامات بیشتر نیاز دارد.

یونما گفت که فساد بر زندگی مردم صدمه وارد کرده و در برابر تلاش‎ها برای تأمین صلح و انکشاف درین کشور سد واقع شده‎است.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان حین نشر این گزارش به خبرنگاران گفت که یونما به چگونه‌گی مبارزه حکومت این کشور علیه فساد اداری نیز درین گزارش تمرکز کرده‎است.

یاماموتو: فساد مانع بزرگی در برابر صلح و انکشاف دایمی در افغانستان است.

وی افزود:

"فساد مانع بزرگی در برابر صلح و انکشاف دایمی در افغانستان است، حکومت افغانستان متعهد است که بخاطرآینده این کشور و رفاه مردم خود در همه بخش‎ها با فساد مبارزه می‎کند."

در گزارش یونما همچنان آمده‎است که حکومت افغانستان با تمام چالش‎های موجود، در برابر فساد اداری اقداماتی داشته‎است که مثال خوب آن ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با این پدیده می‎باشد.

یونما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد گفته‎است که گزارش تهیه شده در مورد فساد اداری را به همه نهادهای دولتی افغانستان نیز فرستاده‎است.

این گزارش در حالی نشر می‎شود که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت نیز چند روز پیش در نشست شورای وزیران گفت که فساد یکی از عوامل عمده ضعف در نظام است.

اما آقای عبدالله تأکید کرده‎است که حکومت این کشور طبق خواست مردم و به همکاری جامعه جهانی مبازره‌اش با این پدیده را ادامه خواهد داد.

درین حال شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری می‎گوید که به‌خاطر مبارزه مؤثر حکومت افغانستان با فساد در این کشور باری دیگر در محراق توجه جامعه جهانی قرار گرفته‎است.

مرتضوی: این اقدامات سبب شده که افغانستان در محراق توجه جهانیان قرار گیرد.

وی افزود:

"این اقدامات سبب شده که افغانستان در محراق توجه جهانیان قرار گیرد، همه همکاران بین‌المللی ما که پیش از این درین زمینه انتقاداتی بالای افغانستان داشتند حالا از اقدامات این کشور به گرمی استقبال می‎کنند."

هرچند مقامات افغان در زمینه مبارزه با فساد اقدامات مهمی داشته‎اند اما هنوز نیز افغانستان در فهرست کشورهای قرار دارد که با مشکل جدی فساد اداری روبه‌رو می‎باشند.

اما سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که در امر مبارزه با فساد اداری برعلاوه حکومت مردم نیز باید سهم گرفته و مسئولیت‌شان را درین راستا انجام دهند.

گزارش: نسیم شفق