آیا فساد در نیروهای افغان مانع رسیدن به صلح در افغانستان شده‌است؟

وزارت دفاع افغانستان نشر اعلامیه از سوی هیئت اتحادیه اروپا در افغاستان را که در آن گفته شده فساد در نیروهای امنیتی افغانستان مانع در برابر رسیدن به صلح است بی اساس می‌خواند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، همچو ادعا‌ ها از سوی هر نهاد و یا فردی که صورت گیرد درست نیست.

وزیری در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر فرد یا نهادی که ادعا می‌کند، فساد مانع صلح در افغانستان شده‌است نادرست و بی اساس می‌باشد.

آقای وزیری همچنان گفت، در نتیجه تلاش‌های این وزارت در زمینه مبارزه با فساد شماری از از مفسدین بازداشت و به ارگان‌های عدلی و قضای معرفی شده‌اند.

وزیری: هر کسی‌که ادعا می‌کند که در وزارت دفاع افغانستان فساد است کاملا غلط است.

او گفت:

" هر کسی‌که ادعا می‌کند که در وزارت دفاع افغانستان فساد است و فساد مانع صلح است این کاملا غلط است بخاطر این‌که در وزارت دفاع شب و روز در این مورد کار می‌شود تا فساد کاملاً از بین برده شود و کسانی‌که در فساد دست داشته باشند آنان به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی می‌شوند بناً یک مبارزه بسیار جدی در وزارت دفاع بخاطر فساد آغاز شده و نتایج بسیار خوبی را نیز بدست آوردیم."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که در اعلامیه نشر شده از سوی اتحادیه اروپا آمده‌است که فساد در نیروهای امنیتی افغانستان مانع تامین صلح شده‌است.

در اعلامیه همچنان گفته شده که با وجود تلاش‌ها برای مبارزه با فساد در چوکات نیروهای امنیتی افغان هنوز‌ هم تقریباً هر هفته گزارش‌های از موجودیت فساد در صفوف نیروهای اردوی ملی و پولیس آن هم اکثراً در رده های بلند به نشر می‌رسد.

در اعلامیه به نقل از فرانز مایکل میلبن نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان گفته شده که صلح در افغانستان ممکن است ولی بخاطر رسیدن به آن علاوه بر مبارزه علیه فساد، توانایی نیروهای امنیتی افغان بلند برده شود و بالای مسلکی سازی آنان نیز کار صورت گیرد.

با این همه سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها بخاطر آموزش و مسلکی سازی نیروهای امنیتی و دفاعی جریان دارد و سعی می‌شود کدرهای مسلکی و تواناتر در ولایات به حیث قوماندان‌ها گماشته شوند.

از سوی هم نادر بلوچ یک عضو کمیسیون امور دفاعی و امنیت داخلی مشرانو جرگه افغانستان نیز تائید می‌کند که موجودیت فساد در نیروهای امنیتی افغان مانع تامین صلح در این کشور شده‌است.

بلوچ: باید اعتراف کنیم که این مسئله واقعیت عینی است.

او افزود:

" باید اعتراف کنیم که این مسئله واقعیت عینی است که امروز در افغانستان بزرگترین چالش که مانع صلح و حکومت‌داری خوب می‌شود فساد است و امروز در نیروهای امنیتی افغانستان مسئله فساد به اوج اش رسیده‌است."

آقای بلوچ همچنان گفت، مقرری‌ها و تعین بست در پست‌های بلند امنیتی در ولایات به یک تجارت مبدل شده و این مسئله بسیار نگران کننده‌است .

پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت گفته‌است که موجودیت فساد اداری در صفوف نیروهای امنیتی افغان سبب شده تا از ظرفیت‌های موجود استفاده مناسب صورت نگیرد.

چندی قبل جان سپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان نیز گفته‌است که ضعف مدیریت و موجودیت فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی از عوامل عمده ناکامی نیروهای امنیتی افغان می‌باشد.

سلیمان خیل: راپوری که نشر شده تا حدی به واقعیت استوار است.

در همین حال حی گل سلیمان‌خیل از کارشناسان نظامی می‌گوید، با آن‌که در راستای مبارزه با فساد در ارگان‌های امنیتی کارهای صورت گرفته اما بسنده نمی‌باشد.

وی گفت:

" راپوری که نشر شده تا حدی به واقعیت استوار است در این اواخر در بخش قوت‌های امنیتی و دفاعی‌ما تا حدی روی فساد اداری کار شده مرکز عدلی وقضای مبارزه با فساد ایجاد شده و تأثیر بسیار خوب دارد ولی باز هم کافی نیست و این سلسلۀ باید ادامه یابد."

آقای سلیمانخیل می‌گوید، اگر حکومت افغانستان در بخش مبارزه با فساد جدی عمل کند و در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی آن را بگونه کامل محو سازد صلح و امنیت در این کشور تامین خواهد شد.

فرشته ندا