اول "می" روز همبستگی کارگران جهان، اما مشکلات بی‌کاری در افغانستان

امسال نیز مانند گذشته شماری از کارگران افغان شکایت دارند که حکومت برای بهبود زندگی‌شان توجه نکرده و آنان در فراموشی قرار گرفته‌اند.

آنان این انتقاد را هم زمان فرا رسیدن اول می روز همبستگی کارگران جهان مطرح کرده و از حکومت خواهان توجه جدی به وضعیت‌شان هستند.

محراب‌گل یکی از کارگران است که از چندین سال به این‌سو در بی‌کاری به سر برده و به‌گفته خودش در جاده‌های کابل در جستجوی دریافت کار است.

محراب گل: در جاده‌های کابل در جستجوی دریافت کار است

وی گفت:

"کار وجود ندارد من به چوک این طرف و آن طرف رفتم هیچ کاری نیافتم آرزوی ما همین است که حکومت زمینه کار را مساعد سازد دیگر هیچ چیز نمی‌خواهیم."

عبدالرزاق یکی دیگر از کارگران است که از پائین بودن حقوق ماهوارش شکایت داشته و به رادیو آزادی گفت زندگی‌اش با مشکلات فراوان به پیش می‌رود.

عبدالرزاق یکی دیگر از کارگران است که از پائین بودن حقوق ماهوارش شکایت دارد.

او می‌افزاید:

"معاش من هشت و نیم هزار است و هشت نفر در خانواده هستیم اطفال‌ما اصلاً گوشت را به دهن نمی‌زنند و غذایی بسیار خوب ما کچالو است."

از اول می روز همبستگی کارگران جهان همه‌ساله برعلاوه افغانستان در بسیاری از کشورهای جهان تجلیل شده و کارگران افغان مشکلات‌شان را به حکومت مطرح می‌کنند.

قبل از دهه هفتاد شماری زیادی از فابریکات تولیدی مانند فابریکه جنگلک، نساجی گلبهار، فابریکه قند بغلان و نساجی بگرامی در افغانستان فعال بوده و تعداد زیاد از مردم در آن مصروف کار بودند.

اما گفته می‌شود که پس از دهه ۷۰ و از بین رفتن فابریکات تولیدی در اثر جنگ‌های داخلی بسیاری از کارگران بی‌کار شدند و این مشکل تا کنون نیز ادامه دارد.

در این حال برخی از سناتوران نیز بی‌کاری در کشور را یک مشکل جدی خوانده و تأکید می‌کنند که این مسئله سبب مشکلات بیشتر در کشور خواهد شد.

انارکلی هنریار: بیکاری بسیار زیاد است و مردم به‌خاطر کار به خارج می‌روند و اطفال به کارهای شاقه مصروف اند.

انارکلی هنریار یکی از این سناتوران می‌گوید:

"بی‌کاری بسیار زیاد است و مردم به‌خاطر کار به خارج می‌روند و اطفال به کارهای شاقه مصروف اند و این بی‌کاری باعث می‌گردد که جوانان به صفوف مخالفان مسلح یکجا شوند."

وی ابراز امیدواری می‌کند که حکومت برای رفع بی‌کاری توجه لازم نماید.

در این حال مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‌پذیرد که مشکلات در این خصوص وجود دارد اما تأکید می‌کنند که حکومت برای حل معضل بی‌کاری و رسید‎گی به مشکلات کارگران در کشور تلاش‌های را انجام داده‎است.

عبدالفتاح احمدزی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"من می‌پذیرم که در بعضی از جاها سد راه کارگران ما مشکلات و موانع وجود دارد و ما امیدوار هستیم بر اساس تلاش‌های که وجود دارد مشکلات را برطرف خواهیم کرد دولت افغانستان تعهد بسیار قوی دارد و بر اساس همین تعهد است که ما دستآورد خوب داریم و امکانات زیاد را در بخش‌های مختلف به کارگرها فعال کردیم."

از سوی هم مسئولان اتحادیه ملی کارکنان افغانستان می‌گویند که کارگران افغان در وضعیت بد قرار داشته و با مشکلات زیادی دست و گریبان هستند.

اسدالله مجبور رئیس روابط عامه اتحادیه ملی کارگران افغانستان می‌گوید، اگر حکومت به این مشکل توجه جدی نکند مشکلات افزایش یافته و سبب یک فاجعه در کشور خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده