کارگران بلخ: ما از حکومت وحدت ملی کار می‌خواهیم

اعضای اتحادیه کارگران بلخ به دلیل نبود امنیت، نبود فرصت‌های شغلی برای کارگران و عدم حاکمیت عدالت اجتماعی، دست به تظاهرات زدند.

شماری آنان که به ده‌ها تن می‌رسید طی احتجاجی در شهر مزارشریف سران حکومت وحدت ملی را به بی‌کفایتی متهم نموده و از حکومت خواهان برقراری صلح و ایجاد فرصت‌های شغلی به اتباع این‌کشور شدند.

آنان شعارهای "ما کار می‌خواهیم"، "ما خانه می‌خواهیم" را سر داده و در شهر مزارشریف راهپیمایی کردند.

این کارگران عمده‌ترین مشکل زندگی خود را نبود کار و عدم دریافت نفقه به خانواده‌های‌شان می‌دانند.

برخی آنان در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"احمد استم، ما از دولت تقاضا می‌کنیم تا حال صدای ما را نشنیده اما باید حالا به خواسته‌های ما پاسخ دهد، اطفال ما گرسنه هستند، برای ما کار نیست پس چه کنیم و به کجا برویم برای ما کار مهیا کند."

"نام من شمس است، سر چوک کاری گری می‌روم در یک هفته یک روز در بدل ۳۰۰ افغانی کار می‌کنم، خانه‌ام کرایی است، فرزندانم مکتب می‌روند، دیگر عواید ندارم دولت باید به قشر کارگر توجه کند، از خواب بیدار شود و از تقسیم قدرت بین خود و جنگ‌های ذات‌البینی دست بکشند."

محمد حسن کامران رئیس اتحادیه کارگران بلخ می‌گوید که اگر دولت قادر به محو بی‌کاری و یا کاهش آن در کشور نشود و برای جوانان اشتغال‌زایی صورت نگیرد، به دلیل فقر بیش از حد و حاکمیت وضع بد اقتصادی آنان با مخالفین دولت یکجا خواهند شد.

وی گفت با ایجاد حکومت وحدت ملی توقعات و امیداوری‌های کارگران بیشتر بود، اما با گذشت زمان ثابت شد که حکمرانان و سران حکومت توانایی حاکمیت اقتصاد ملی بهتر را ندارند و همه روزه شمار بی‌کاران در حال افزایش است.

وی افزود:

"در قدم اول از حکومت کار می‌خواهیم، فابریکات که مسدود شده‌اند باید باز شوند، دولت باید فابریکه‌های کود برق، جینی پرس و سیلو را دوباره فعال کند و برای جوانان و کارگران زمینه کار را مساعد سازد، بی‌توجهی حکومت بس است."

در این حال مسئولان در ریاست کار و امور اجتماعی بلخ در صحبت با رادیو آزادی با پذیرش مشکل بی‌کاری در این ولایت وعده نمودند که برای حل آن اقداماتی را اتخاذ خواهند کرد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی