رسولی: دو عامل خشونت علیه خبرنگاران به اعدام محکوم شدند

هرچند بر اساس ارزیابی‎های برخی نهادهای معتبر بین المللی افغانستان هنوز هم محل خطرناک برای خبرنگاران است اما لوی سارنوالی افغانستان ادعا می‎کند برای جلوگیری از خشونت در برابر خبرنگاران اقدامات جدی اتخاذ کرده‎است.

لوی سارنوالی می‎گوید، شماری از عاملان خشونت و قتل خبرنگاران را به اشد مجازات یا به حبس محکوم شده‎اند.

سخنگوی این اداره امروز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که لوی سارنوالی از جمع ۶۷۹ قضیه ثبت شده خشونت در برابر خبرنگاران به برخی این قضایا رسیدگی کرده و به زودی به متباقی آن نیز رسیدگی خواهند کرد.

جمشید رسولی در یک نشست خبری گفت عاملین قتل برخی خبرنگاران اشد مجازات و یا هم به حبس طویل مدت و میان مدت محکوم شده‎اند.

جمشید رسولی

وی افزود:

"در مورد قضیه قتل یک خبرنگار رادیو تلویزون ملی، در نتیجه تلاش مراجع کشفی و امنیتی ۴ تن بازداشت شد که یکتن به اشد مجازات یا اعدام محکوم شده ۲ نفر به ۲۰ سال حبس تنفیذی و یک نفر ۱۲ سال حبس محکوم به مجازات شد.

قضیه قتل خبرنگار رادیو بیان در بلخ بود که در پیوند به آن یکتن از طرف محاکم به اشد مجازات محکوم شد."

یک نهاد مدافع حقوق خبرنگاران و رسانه‎ها موسوم به بازار رسانه‎ها با نشر گزارش سالانه‎اش گفته بود که در سال ۲۰۱۶ خبرنگاران بیشتر از سوی مقام‎ها و منسوبین حکومتی مورد خشونت قرار گرفته‎اند و به بیشتر این قضایا رسیدگی نشده‎است.

لوی سارنوالی افغانستان این مشکل را می‎پزیرد که گویا در سال گذشته به قضیه‎های خشونت در برابر خبرنگاران تا اندازه رسیدگی نشده اما متعهد اند پس از این اقدامات جدی صورت خواهد گرفت.

شماری از خبرنگاران می‎گویند حکومت تا کنون در زمینه جلوگیری از خشونت در برابر خبرنگاران بجای اقدامات عملی بیشتر شعار داده‎است.

بارکزی: حکومت برای حفظ این دستاوردها نه تنها اقدام نکرده بلکه در برخی موارد آزادی بیان از سوی حکومت با چالش روبرو شده‎است.

فیروزه عزیزی یکی از این خبرنگاران به رادیو آزادی گفت:

"خبرنگاران که به قتل رسیده‎اند یا مورد خشونت قرار گرفته کاملا از خاطره مردم بیرون شده زیرا به قضایای آنان از سوی حکومت رسیدگی نشده‎است."

نوید بارکزی خبرنگار دیگر افغان می‎گوید حکومت همواره آزادی بیان را دستاورد بزرگ میداند اما برای حفظ این دستاوردها نه تنها که اقدام نکرده بلکه در برخی موارد آزادی بیان از سوی حکومت با چالش روبرو شده‎است.

نورالله شایان