تبصره بلومبرگ روی گزارش اخیر سیگار در افغانستان

بلومبرگ

نشریه امریکایی بلومبرگ در یک مقاله که دیروز به نشر رسانده، روی گزارش اخیر اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار تبصره کرده‎است.

بلومبرگ، به قسمتی از گزارش سیگار توجه نموده که روی افزایش تلفات نیروهای امنیتی و غیر نظامیان افغان می‎چرخد.

به نوشته نشریه، گزارش سیگار تلفات قوای افغان را تکان دهنده خوانده‎است و این در حالیست که تلفات غیرنظامیان در افغانستان نیز تا حدی زیادی افزایش را نشان می‎دهند.

مقاله نشریه بلومبرگ از قول اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می‎نویسد که تلفات ملکیان در سال گذشته میلادی به یازده هزار و هشت صد و چهارده نفر رسیده‎است.

این رقم از سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو، که سازمان ملل متحد ارقام تلفات را ثبت می‎کند، بلند ترین رقم را نشان می‎دهد.

در مقاله نشریه بلومبرگ در ارتباط به تلفات نیروهای نظامی افغان گفته شده که تنها در شش هفته اول امسال ۸۰۷ عسکر افغان کشته شده‎اند.

دیلی کالر

نشریه دیلی کالر نیز بر قسمتی از گزارش اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در مورد افزایش کشت خشخاش تمرکز کرده‎است.

روزنامه می‎نویسدکه کشت کوکنار در سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان در حالی افزایش یافته که مبارزه بر ضد مواد مخدر ادامه دارد و شرکت‎های امریکایی برای مبارزه با آن، هشت و نیم میلیارد دالر مصرف کرده‎اند.

نشریه دیلی کالر در ادامه مقاله خود به نقل از گزارش اداره سیگار می‎افزاید، در تولید تریاک در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۳ در صد افزایش به میان آمده‎است.

بر اساس این گزارش، شرایط نامناسب امنیتی، عدم اراده سیاسی و مدیریت غیر موثر وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، روند محو مزارع کوکنار در این کشور را متاثر ساخته‎است.

نشریه دیلی کالر می‎نویسد، تولید، قاچاق و تجارت مواد مخدر ۶۰ در صد عواید طالبان مسلح را فراهم می‎کند.

ابزرور

روزنامه ابزرور چاپ امریکا هم دیروز مقاله را در باره افغانستان به نشر رسانده‎است. روزنامه در آغاز این مقاله می‎نویسد که روسای جمهور امریکا بعد از جنگ دوم جهانی، زمانی‎که مسئله استفاده از نیرو نظامی مطرح می‎شد، بر قوت بیشتر تاکید کرده‎اند.

در این اواخر، رئیس جمهور دونالد ترمپ بدون در نظرداشت فیصله کانگرس، بمب بزرگی بنام مادر بمب ها را بر مواضع زیر زمینی جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش پرتاب کرده و پیش از آن، یک پایگاه نظامی را در سوریه بمباردمان کرده بود.

به نوشته روزنامه ابزرور، بر اساس قانون اساسی امریکا، کانگرس صلاحیت اعلان جنگ را دارد و به رئیس جمهور منحیث سرقوماندان اعلی نیروهای مسلح کشور، صلاحیت داده شده که وارد عمل شود.

در این مقاله، یک موضوعجنجال برانگیز این بوده که آیا رئیس جمهور صلاحیت این اقدام را داشت که بدون اعلان رسمی جنگ از سوی کانگرس از قوت‎های نظامی کار بگیرد؟

به باور روزنامه ابزرور، اگر پاسخ مثبت باشد، پس صلاحیت آن تا کدام حد است؟