وزارت دفاع: در عملیات "خالد" کارخانه‎های ماین‌سازی مخالفین نابود شده‌اند

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، عملیات موسوم به "خالد" درین کشور به‌گونه جدی به پیش برده می‎شود و موفقیت‎ها و دستاوردهای بزرگی نیز به همراه داشته‎است.

این وزارت می‎گوید، از آغاز این عملیات تا کنون ده‎ها مخالف مسلح دولت در آن کشته شده‎اند.

مسئولان این وزارت می‎گویند، درین عملیات مراکز سوق و اداره و نیز شماری از کارخانه‎های ماین‌سازی این گروه نیز نابود شده‎اند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی تأکید کرد که در این عملیات، به‌شمول شماری از قوماندان‎های مشهور طالبان، ده‎ها تن از اعضای این گروه تا کنون کشته شده‎اند.

محمد رادمنش

رادمنش گفت که این عملیات در ۱۶ ولایت این کشور ادامه دارد.

وی افزود:

"نیروهای امنیتی ۲۱‍ عملیات را زیر نام خالد در شانزده ولایت کشور به پیش می‎برند که دستاوردهای هم به همراه داشته‎است و به‌شمول قوماندان‎های مخالفان مسلح دولت، ده‎ها تن آن‎ها سرکوب شده‎اند و در عین‌حال، ده‎ها فابریکه ماین‌سازی و مراکز سوق و اداره این گروه‎ها نیز در حملات هوایی نابود شده‎است."

از آغاز عملیات خالد دو هفته می‎گذرد و وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که به‌شمول هلمند، ننگرهار، بدخشان و ارزگان این عملیات در چندین ولایت ادامه دارد.

پیشتر مراد علی مراد معاون لوی درستیز اردوی ملی افغانستان گفته‎است که این عملیات برای سرکوب مخالفان مسلح دولت همراه با حمله‎های بزرگ هوایی و توپچی ادامه داشته و با پایان این عملیات، بخش‎های که اداره آن از دست رفته‎است، دوباره زیر کنترول نیروهای امنیتی افغان خواهند آمد.

اما اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‎گویند، در چنین عملیات‎ها تنها نیروهای امنیتی افغان تلفات داشته‎اند و دستاورد آن اندک بوده‎است.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون با ابراز این مطلب می‎گوید بخش‎های را که دولت از طالبان پس می‎گیرد، برای نگهداشتن امنیت آن کدام برنامه مشخصی وجود ندارد.

صالح: در چنین عملیات نیروهای اردوی ملی و پولیس تلفات بسیار داشته‎اند؛ اما دستاوردهای آن اندک بوده است.

وی افزود:

"بدون شک، در چنین عملیات نیروهای اردوی ملی و پولیس تلفات بسیار داشته‎اند، اما دستاوردهای آن اندک بوده است، بخش‌های که نیروهای افغان آن را از کنترول طالبان بیرون می‎آورند، امنیت آن بخش‎ها را گرفته نمی‎توانند و برای نگهداشتن امنیت آن برنامه یی‌هم ندارند."

این در حالیست که حکومت افغانستان در جریان سال ۱۳۹۵ عملیات را بنام شفق و در زمستان این سال عملیات دیگری را بنام «شفق۲» آغاز کرد.

از سوی دیگر طالبان مسلح در یک خبرنامه روز جمعه گذشته از عملیات بهاری‌شان زیر نام منصوری خبر دادند.

اما یک منبع در حکومت افغانستان که نخواسته نام‌اش گرفته شود می‎گوید که طالبان مسلح عملیات بهاری‌شان را تحت نام منصوری به سبب مصارف مالی جنگ و اختلافات درونی متوقف کرده‎اند.

اما این ادعا از سوی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح رد شده‎است.

از سوی دیگر باری عارض کارشناس نظامی افغان تأکید می‎کند که نیروهای خارجی باید با نیروهای افغان به صورت خاص در بخش استخبارات همکاری کنند.

نیروهای افغان

وی افزود:

"همکاران خارجی اگر در بخش رهنمایی و اگر در بخش شرکت‌شان است باید همکاری کامل نمایند، استخبارات‌شان قوی است و باید با نیروهای افغان درین بخش همکاری کنند."

آقای عارض تأکید می‎کند که در رهبری و قومانده نیروهای امنیتی افغان باید اصلاحات وارد شده و جلو فساد در بخش اکمالات اردوی ملی گرفته شود.

در غیر آن به‌گفته وی عملیات خالد نیز مانند عملیات شفق یک و شفق دو دست‌آورد قابل ملاحظه نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی