خوشبینی‌ها و دشواری‌های برنامه "سی. بی. ار" در افغانستان

تا اکنون از طریق برنامه ارتقای ظرفیت برای نتایج یا "سی. بی. ار" صدها تن استخدام شده‎اند.

حکومت افغانستان می‎گوید، این برنامه موفق است و تلاش می‎شود دشواری‎های که در برابر آن وجود دارد حل شود.

با نام سی. بی. ار کسانی بیشتر آشنایی دارند که برای احراز پست‎های بلند دولتی تقاضا داده‎اند.

"ارتقای ظرفیت برای نتایج" پروگرام مشترک چند اداره حکومت افغانستان است که در سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شد.

این برنامه به سه بخش اساسی تقسیم می‎شود:

  • همکاری تخنیکی برای آمادگی و عملی ساختن برنامه ارتقای ظرفیت.
  • ایجاد ظرفیت‎های بشری که جذب یک هزار و پنجصد تن شامل آن است.
  • مدیریت پروژه‎ها، نظارت و بررسی برنامه‎های اصلاحی.

نجیب الله وردک رئیس این برنامه در صحبت با رادیو آزادی در مورد اهداف این برنامه می‎گوید:

"هدف این برنامه اصلاحات است. پروسه استخدام یکی از فعالیت‎های این برنامه است. مهمترین هدف که در انتظار رسیدن آن بودیم، بهبود فعالیت وزرات‎های کلیدیست. در این زمینه موثریت بودجه انکشافی؛ این‎که چگونه می‎تواند به مصرف برسد، جمع آوری عواید و یا ساده ساختن پروسه آن، مسایلی بودند که از روزهای نخست بالای آن تمرکز داریم."

به گفته وردک در کار برنامه سی. بی. ار موفقیت‎های چشمگیر حاصل شده و ۷۵ درصد اهداف این برنامه بطور موفقانه بدست آمده‎است.

گرچه تقرر ۱۵۰۰ تن در ادارت حکومت افغانستان از طریق سی. بی. ار شامل این پروگرام است، ولی تا اکنون صرف ۵۰۰ تن استخدام شده‎اند و کار در این زمینه ادامه دارد.

داکتر امرپادشاه رحمتزی منگل یک تن افرادیست که از طریق برنامه سی. بی. ار استخدام شده‎است و به حیث رئیس شفاخانه ابن سینا کار می‎کند.

داکتر امرپادشاه رحمتزی منگل در مورد این برنامه می‎گوید:

"در این پروگرام من شاهد تقلب نبوده ام. واقعاً برای کسی که به اندازه یک نمره جواب می‎داد، یک نمره داده می‎شد و به کسی که به اندازه پنج جواب می‎داد، نمره پنج داده می‎شد. پروگرام سی. بی. ار معاش خوب می‎دهد، زندگی انسان با آن خوب می‎گذرد. زمانی‎که انسان معاش خوب داشته باشد و زندگی اش پیش برود، از روی ایمان و وجدان مجبور می‎شود که از ته قلب کار کند. من در مجموع این پروسه را خیلی موفق می‎دانم."

بخش بزرگ فساد اداری را داد و ستد و پول بر سر کرسی‎های حکومتی تشکیل می‎دهد.

نام داکتر امرپادشاه رحمتزی منگل در سایت برنامه "ارتقای ظرفیت برای نتایج" یا سی. بی. ار به حیث یک شخص موفق ثبت شده‎است.

استخدام افراد، جنجالی ترین بخش این برنامه است. تعدادی زیاد کسانی‎که به این برنامه تقاضا داده‎اند، از طولانی بودن پروسه و فساد در آن شکایت دارند.

احسان الله حکمت یک مسئول شبکه "تغییر و اصلاح" فعالان مدنی جوانان با ابراز این‎که برنامه سی. بی. ار نیز از فساد اداری و سایر مسایل دور نمانده‎است، می‎گوید:

"متاسفانه پروسه استخدام در افغانستان خیلی فاسد است، برنامه سی. بی. ار هم از آن مستثنی نیست، مثال‎های زیاد داریم، قدرتمندان و مقامات در آن خیلی دخیل اند و تلاش می‎کنند که از طریق این پروسه افراد مطلوب شان را بگمارند."

احسان الله حکمت می‎گوید، خیلی وقت می‎شود که تقاضایش را به این برنامه سپرده‎است، ولی خیلی وقت را می‎گیرد و گاهی دشواری‎های تخنیکی باعث آن می‎شود که تقاضاها پذیرفته نشوند.

حکمت می‎گوید:

"یک بست را پلان کرده بودم، ولی متاسفانه تا هنوز سلسله مراتب آن باقی مانده‎است و برای امتحان برایم اطلاع نداده‎اند، مسئله شارت لیست هم باقی مانداست، منظر هستم که چی می‎شود."

این در حالیست که فهیم صدیقی رئیس سازمان "خط نو" می‎گوید، گرچه برنامه "ارتقای ظرفیت برای نتایج" جوانان توانمند را به دولت معرفی کرده‎است، ولی تعدادی زیاد را هم چهره‎های سیاسی معرفی کرده‎اند و درین کار هم فساد صورت گرفته‎است.

یکی از امتحانات برای بست های حکومتی در افغانستان

فهیم صدیقی می‎گوید:

"برنامه "ارتقای ظرفیت برای نتایج" یا سی. بی. ار یک پروگرام دراز مدت نیست، یک برنامه پروژی ایست. از طریق سی. بی. ار جوانان توانمند شامل دولت شدند، اما این پروسه از فساد اداری زیانمند شده‎است. تعدادی که در این پروسه کامیاب شده‎اند، بر اساس تعلقات سیاسی و خانوادگی به مقامات بلند حکومتی راه یافته‎اند."

سی. بی. ار در ماه دسامبر سال جاری میلادی پایان می‎یابد.

نجیب الله وردک رئیس این برنامه با آنکه خودش را در کارها موفق می‎داند، این را می‎پذیرد که برخی اوقات بعضی‎ها در این پروسه مداخله کرده‎اند.

وردک می‎گوید:

"تا حد زیاد، فشار بالای ما اندک است. چون بطور مستقیم مسئولیت استخدام مربوط ادارات است. تا جایی که ما هم در پروگرام دخیل هستیم، مداخلات وجود دارد. ما این مسئله را وقتاً فوقتاً بامقامات عالیرتبه، کابینه و شورای وزیران در میان گذاشته ایم. در پروسه استخدام بعضی آزمون‎ها وجود دارد."

به گفته نجیب الله وردک در اکثر موارد از مداخلات جلوگیری شده‎است و تلاش می‎شود که این پروسه شفات تر شود.

گرچه برنامه سی. بی. ار در برخی وزارت‎ها و ادارات مستقل در ماه دسامبر ختم می‎شود، ولی مقامات امیدوارند که این برنامه ادامه یابد.

بخش بزرگ فساد اداری را داد و ستد و پول بر سر کرسی‎های حکومتی تشکیل می‎دهد.

حکومت افغانستان تعهد کرده‎است که بر اساس توقع جامعه جهانی، با فساد مبارزه نموده و این پدیده را بطور کامل ریشه کن خواهد ساخت.

آرش همایون