تا یک ماه دیگر ناتو در مورد شمار نیروهایش در افغانستان تصمیم می‌گیرد

ناتو یک بار دیگر به حمایت دوامدار از افغانستان تأکید کرده و می‎گوید آموزش، مشوره‌دهی و کمک با نیروهای افغان ادامه خواهد یافت.

منشی عمومی ناتو می‎گوید در مورد شمار نیروها و جدول زمانی حضور آن‎ها در افغانستان، تا یک ماه آینده تصمیم گرفته خواهد شد.

ینس ستولتنبرگ در نشست پارلمان اروپا در بروکسل روز چهارشنبه گفت تا هنوز در این مورد پیشنهاد دقیق نشده که مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان تغییر کند.

ستولتنبرگ: تا هنوز پیشنهاد دقیق درین مورد صورت نگرفته که مأموریت حمایت قاطع تغییر کند.

وی افزود:

"تا هنوز پیشنهاد دقیق درین مورد صورت نگرفته که مأموریت حمایت قاطع تغییر کند. تا هنوز این مأموریت به آموزش، همکاری و مشوره محدود است نه به حضور در عملیات‎های نظامی. اما باید ما در مورد تعداد نیروها و جدول زمانی حضور ما در افغانستان، در ماه‎های می یا جون تصامیمی بگیریم."

منشی عمومی ناتو همچنان حمله روز چهارشنبه در کابل را شدیداً نکوهش کرد.

به‌گفته وی با مأموریت حمایت قاطع ناتو که هدف آن آموزش، همکاری و مشوره‌دهی است، افغان‎ها خواهند توانست تا با حملات شورشیان برخورد جدی کنند.

در یک تحول دیگر ناتو در یک خبرنامه گفته‎است که اعضای صندوق کمک به اردوی ملی افغانستان، در مورد کمک‎ها در سال‎های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی بحث کردند و در نهایت به ادامه این کمک‎ها تعهد سپردند.

پیش ازین در برخی گزارش‎ها گفته شده بود که ایالات متحده برای کمک‎های خیلی بزرگ با افغانستان تصمیم می‎گیرد.

روزنامه نیویارک پوست اخیراً گزارش داد که شاید تا ۲۳ میلیارد دالر با افغانستان برای عملی کردن چندین برنامه کمک شود.

این برنامه‎ها علاوه بر حمایت از نیروهای امنیتی افغان، بخش‎های دیگر از جمله مبارزه با فساد اداری را در بر می‎گیرد.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا روز چهارشنبه در یک نشست در واشنگتن، از این کمک‎ها و استراتژی تازه کشورش برای افغانستان چیزی نگفت اما افزود که مبارزه امریکا با داعش در سرتاسر جهان ادامه خواهد یافت.

تیلرسن: فعالیت‎های شبکه‎های تروریستی باید کاملاً محدود شود.

تیلرسن در سخنرانی به کارمندان وزارت خارجه امریکا گفت که کشورش به حمایت از پروسه صلح و گفت‌وگوها در افغانستان ادامه می‎دهد.

وی افزود:

"این‎که ما چگونه پیشرفت‎ها را در پروسه صلح مشروع در افغانستان داشته باشیم، چیزیست که ما آن را دنبال می‎کنیم. باید گفت که فعالیت‎های شبکه‎های تروریستی باید کاملاً محدود شود."

در برخی گزارش‎ها آمده‎است که اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا شاید پیش از برگزاری نشست رهبران ناتو در بروکسل که به تاریخ بیست و چهارم و بیست و پنجم اپریل برگزار می‎شود، استراتژی‌اش در مورد افغانستان را اعلان کند.

در نتیجه این استراتژی، کمک‎های واشنگتن با افغانستان مشخص خواهد شد و شاید ناتو هم در نشست همین ماه، حضور نظامی‌اش در افغانستان را روشن سازد.

گزارش: جاوید نعیمی