برخی فعالان هرات: سرنوشت هراتیان بدست یک گروه مافیایی کنترول می‌شود

شماری از مسئولان اتحادیه‎های صنفی و شورای‎های مردمی در یک گردهمایی اعتراضی، مقامات محلی هرات را در امر مبارزه با فساد اداری ناتوان خوانده و از دولت مرکزی افغانستان می‎خواهند که در برابر این افراد تصمیم جدی را اتخاذ نماید.

این افراد نسبت به وضعیت امنیتی ابراز نگرانی کرده و افزایش این روند را وابسته به ضعف مدیریتی مسئولان این ولایت می‎خوانند.

آنان ادعا می‎کنند که تمام صلاحیت‎ها در ولایت هرات از سوی یک گروه مافیایی گرفته می‎شود و آنان همواره سرنوشت مردم را به بازی گرفته‎اند.

هرات

نثار احمد مصدق رئیس اتحادیه داکتران هرات وعبدالرحمن مولوی زاده معاون شورای شهر هرات در گفت و گو با رادیو آزادی گفتند:

" زورگویی، بی بند و باری، غصب زمین، خودسری‌ها، ساخت و سازهای خود سر و تصمیم گیری‌های خود سر همچنان بیداد می‌کنند. یک عده وجود دارد که فقط هر کس حق خود را می‌گیرد و رشوه می‌خورد اما به فکر جامعه و مردم نیستند."

"تمام تصامیمی که گرفته می‌شود پشت دورازه‌های بسته در بین حلقه که در مقام ولایت است و در میان این حلقه چهار تا پنج نفر جمع شده‎اند در مورد سرنوشت مردم هرات تصمیم می‎گیرند."

احمد سعید عظیمیان معاون اتاق تجارت هرات و تور محمد ظریفی یک تن از بزرگان قومی هشدار می‎دهند اگر دولت مرکزی در مورد سرنوشت مسئولان بی کفایت این ولایت و برطرف ساختن چالش‎های موجود اقدام نکند؛ دست به اعتصاب و اعتراض‎های گسترده خواهند زد.

این دو تن افزودند:

"به مرکز کشور یک نامه سرگشاده ارسال خواهیم کرد برای پیگیری این مسایل. و ده روز پیش وقت نخواهیم داد و پس از ده روز دست خواهیم زد به اعتصاب‎ها و اعتراض‎های که از لحاظ قانونی هیچ مشکلی ندارد."

" دو تیمی که سر کار هستند تمام امتیازات سیاسی و اقتصادی از این دو تیم است و مردم هیچ حقوق ندارند در حکومت و مردم نمی‎توانند از حقوق خود دفاع کنند، آیا به غیر از افراد این دو تیم دیگر کسی در افغانستان وجود ندارند؟"

این گردهمایی‎ها بارها باعث اعتراض‎های گسترده، اعتصاب کاری و سر انجام تغییرات در سطوح اداره‎های امنیتی و ملکی هرات شده‎است.

این اعتراضات با واکنش مقامات محلی درین ولایت رو به روشده‎است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات، ادعای اعتراض کنندگان را تکذیب کرده و از ولایت هرات به عنوان یکی از ولایات امن نسبت به سایر ولایات افغانستان یاد می‎کند.

او مبارزه به فساد اداری را یکی از برنامه‎های اصلی حکومت محلی درین ولایت عنوان می‎کند.

فرهاد افزود:

"وضعیت کلی که در ولایت هرات است در حال حاضر غیر قابل مقایسه است با اکثر ولایت‎های افغانستان، امنیت و ثباتی که در ولایت هرات وجود دارد زبان زد عام و خاص است. خط سرخ اداره محلی هرات مبارزه با فساد اداری است."

این گردهمایی در حالی برگزار شده‎است که در گذشته نیز به دلیل آنچه افزایش ناامنی‎ها و نا بسامانی‎ها در ولایت هرات خوانده می‎شود؛ چنین برنامه‎های راه اندازی می‎شد. این گردهمایی‎ها بارها باعث اعتراض‎های گسترده، اعتصاب کاری و سر انجام تغییرات در سطوح اداره‎های امنیتی و ملکی هرات شده‎است.

شاه پور صابر