درگیری در سرحد سپین بولدک - چمن متوقف شده‌است

درگیری میان نیرو‌های سرحدی افغانستان و پاکستان در نقطه سرحدی اسپین بولدک به پایان رسید.

به گفته مقام‌های افغان این درگیری صبح وقت امروز زمانی آغاز شد که شبه نظامیان پاکستانی می‌خواستند در قریه‌های لقمان و جهانگیر واقع در ولسوالی اسپین بولدک نفوس شماری کنند که با مخالفت نیرو‌های افغان روبرو شدند.

خبرنگار رادیو آزادی به نقل از مقام‌ها در کندهار گزارش داده‌است که در این درگیری ۳ تن به بشمول یک زن و دو پولیس سرحدی افغان کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

چهارده غیر نظامی در جمع زجمی شدگان نیز شامل اند.

از سوی دیگر مقام‌های پاکستانی از کشته شدن ۹ غیر نظامی در قلمرو پاکستان خبر داده‌اند.

به گفته آن‌ها در این درگیری ۴۲ تن زخمی شده‌اند که ۴ تن از آن‌ها نیروی سرحدی پاکستان اند.

پیش از این اردوی پاکستان با نشر یک اعلامیه ادعا کرد که درگیری از سوی نیرو‌های سرحدی افغان زمانی آغاز شد که یک تیم نفوس شماری پاکستان به قریه لقمان و جهانگیر واقع در چمن در قلمرو پاکستان رفت.

افغانستان و پاکستان ادعای مالکیت این دو قریه را دارند.

قرار است امشب مقام‌های سرحدی دو کشور برای مذاکره در این مورد با هم ملاقات کنند.

معلومات قبلی:

مقامات می‌گویند، جنگ و درگیری در سرحد سپین بولدک - چمن متوقف گردیده‌است.

به گفته مقام‌ها، قرار است شام امروز مسئولان سرحدی افغانستان و پاکستان با هم ملاقات کنند و در این مورد راه حلی پیدا نمایند.

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار که از سپین بولدک، محل درگیری صحبت می‌کرد به رادیو آزادی گفت، بیش از هزار خانواده از مناطق مورد نزاع در دو طرف خط سرحدی، بیجا شده‌اند.

جنگ و درگیری بالای روستای قلعه لقمان و قلعه جهانگیر صورت گرفته که پاکستان آن را مربوط خود و جانب افغانستان آن را جز قلمروش می‌داند. این دو قریه در دو کیلومتر جنوب بازار تقسیم سپین بولدک موقعیت دارند.

این قرا، از ۱۵ تا ۲۰ هزار باشنده داشته و مقام‌های افغان می‌گویند، شماری از باشنده‌های این روستا‌ها در چوکات پولیس سرحدی افغان ایفای وظیفه می‌کنند.

صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار می‌گوید، نیروهای افغان برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان در این عملیات از احتیاط کار می‌گیرند. او در مورد تلفات به شبه نظامیان پاکستانی گفت:

صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار

"وسایط نقلیه آن‌ها سوختانده شده و به آن‌ها تلفات سنگینی وارد شده است. اما ارقام دقیق آن در دست نیست."

در این حال، شاخه مطبوعاتی اردوی پاکستان در یک اعلامیه می‌گوید، قوای افغان بر ملیشه های که برای تأمین امنیت تیم‌های سر شماری به منطقه لقمان و جهانگیر رفته بودند، آتش گشوند که در نتیجه آن، یک ملکی کشته و ۱۸ تن دیگر به شمول ۴ عسکر سرحدی ایالت بلوچستان زخمی شده‌اند.

در اعلامیه گفته شده که قوای افغان با وجود اینکه از تیم‌های سر شماری آگاهی کامل داشتند، بر نیروهای سرحدی پاکستان که برای محافظت از این تیم‌ها رفته بودند، تیراندازی کرده‌اند.

اعلامیه می‌افزاید، مقام‌های دپلوماتیک و چینل‌های نظامی افغان از پیشبرد سرشماری در این قراء اطلاع داشتند.

اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، اگر در این مورد کدام تصیم گرفته می‌شد، ما در جریان قرار می‌گرفتیم.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

" آن‌ها همیشه این دلایل را ارائه می‌کنند، ولی چنین یک خبری برای ما نرسیده‌است."

مناطق سرحدی بین افغانستان و پاکستان که با خط دیورند جدا شده در این اواخر شاهد درگیری‌های شدید بین نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان و اردوی پاکستان بوده‌اند.

Your browser doesn’t support HTML5

زخمی‌های ناشی از جنگ در سرحد، به شفاخانه پاکستان منتقل شدند