پادخوابی: قصر سفید به اظهارات "تید پو" در مورد پاکستان اهمیت دهد

کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه می‌گوید، اگر حکومت جدید امریکا نگرانی برخی اعضای کانگرس در باره پاکستان را اهمیت ندهد، گروه‌های تروریستی در منطقه افزایش خواهد یافت.

در حالی که رئیس کمیته فرعی مبارزه با تروریزم کمیسیون روابط بین‌الملل کانگرس امریکا تاکید کرده است تا پاکستان به عنوان کشور حامی تروریزم معرفی شود، برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان در کنار استقبال از این اظهارات، خواستار اقدامات عملی در این زمینه هستند.

زمرک پادخوابی رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت، اگر به این نگرانی‌ها اهمیت داده نشود، گروه‌های تروریستی در منطقه تقویت و افزایش خواهد یافت.

وی گفت:

"اگر بالای پاکستان فشار بیشتر نشود، جهان به خصوص امریکا به این موضوع صادقانه پی‌نبرد که تروریست‌ها در پاکستان تربیه می‌شوند این جنجال ادامه پیدا خواهد کرد و گروه‌های تروریستی بیشتر اضافه خواهند شد."

آقای پادخوابی می‌گوید، حکومت امریکا در باره پاکستان معلومات دقیق دارد اما انتظار می‌رود تا حکومت دونالد ترمپ در این باره اقدامات عملی انجام دهد.

این در حالی است که «تید پو» رئیس کمیته فرعی مبارزه با تروریزم کمیسیون روابط بین‌الملل کانگرس امریکا در اظهارات تازه‌اش گفته است، پاکستان باید به عنوان کشور حامی و آموزش دهنده تروریزم شناخته شود.

وی گفته است، پاکستان از سال‌ها به این سو منافع امریکا و ناتو را در منطقه با تهدید روبرو کرده، تروریزم را تربیه می‌کند و از گروه‌های افراطی در کشمیر حمایت می‌کند که این کار امنیت منطقه را با مشکل مواجه کرده‌است.

رئیس کمیته فرعی مبارزه با تروریزم کمیسیون روابط بین‌الملل کانگرس امریکا در مصاحبه با نیوز ایکس گفته است، این موضوع را در کانگرس مطرح کرده تا حکومت امریکا، کمک‌های مالی و نظامی‌اش را با پاکستان توقف دهد.

حکومت افغانستان پیش از این بار‌ها گفته است که مراکز تروریستان در قریه‌های افغانستان نه بلکه در بیرون از مرز‌های این‌کشور موقعیت دارد و باید فشار کشور‌های جهان بر پاکستان افزایش یابد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ماه قوس سال گذشته، در نشست کشور‌های قلب آسیا که در هند برگزار شده بود، بر اساس همین نگرانی‌ها پنجصد میلیون دالر کمک پاکستان را رد کرد.

آقای غنی تأکید کرده بود که پاکستان به جای کمک به افغانستان، مراکز تروریستی را در خاک خود از بین ببرد.

در این حال حکمت الله اعظمی عضو انستیتوت صلح و جنگ که اخیراً در باره خشونت‌های جاری در افغانستان تحقیق کرده، در این باره این گونه نظر دارد:

"من فکر می‌کنم به چند دلیل این نتیجه نمی‌دهد، یک دلیل این است که پاکستان در منطقه در کنار اینکه مشکلات می‌سازد اما با آن هم برای امریکا یک کشور بسیار مهم است، دوم اینکه پاکستان بسیار حمایت گر قوی دارد، درست است که حمایت مالی و نظامی امریکا برای پاکستان اهمیت دارد، اما زمانی که در این مسایل می‌آییم فکر نکنم امریکا آماده باشد یک دشمن تازه در منطقه به خود پیدا کند."

آقای اعظمی می‌گوید، حکومت افغانستان باید شکایت علیه پاکستان را به گونه مسلسل به حکومت جدید امریکا برساند.

در کنار این، فوزیه سادات عضو کمیسیون روابط بین‌الملل مشرانو جرگه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در باره نگرانی رئیس کمیته فرعی مبارزه با تروریزم کمیسیون روابط بین‌الملل کانگرس امریکا گفت، این شناخت از پاکستان خیلی ناوقت است اما با آن هم مهم بوده و باید به آن توجه شود.

به گفته وی، مشرانو جرگه اظهارات اخیر «تید پو» را استقبال می‌کند و انتظار این است تا اقدامات عملی در این راستا روی دست گرفته شود.

نصرت پارسا