تبصره نیویارک تایمز در مورد درگیری اخیر نیروهای افغان و پاکستانی

نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز مقاله را در مورد درگیری‎های اخیر بین نیروهای امنیتی افغان و اردوی پاکستان در منطقه صفری مرز میان دو کشور، به نشر رسانده‎است.

این درگیری که روز جمعه رخ داد، ده ساعت دوام کرد و به هردو جانب تلفاتی وارد نموده‎است.

روزنامه نیویارک تایمز از قول مقام‎ها در کندهار می‎نویسد، درگیری زمانی آغاز شد که جانب پاکستان می‎خواست در دو قریه افغانستان سرشماری را انجام دهد.

نیویارک تایمز در ادامه مقاله به اعلامیه اردوی پاکستان هم اشاره کرده‎است.

اعلامیه می‎نویسد که نیروهای سرحدی افغان از یک هفته به این سو، به ماموران سرشماری اجازه نه داده‎اند که در روستاهای لقمان و جهانگیر چمن داخل شوند، اما مقام‎های افغان می‎گویند، این دو روستا در قلمرو افغانستان واقع اند.

روزنامه مسئله خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان را یک موضوع جنجال برانگیز دانسته که از دیر زمانی باعث درگیری‎های سرحدی بین دو کشور شده‎است.

روزنامه نیویارک تایمز می‎نویسد، نیروهای افغان از چندی به این سو، اردوی پاکستان را متهم کرده که از خاک این کشور بر مناطق شرقی افغانستان به طور دوامدار راکت پرتاب می‎نماید.

انترنشنل بزنس

نشریه آنلاین انترنشنل بزنس تایمز چاپ بریتانیا مقاله را در مورد سقوط ولسوالی قلعه ذال کندوز به دست طالبان به نشر رسانده‎است.

در این مقاله آمده که طالبان مسلح از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون شهر کندوز را دو بار برای مدت کوتاه تصرف کرده و حکومت پس از جنگ‎های شدید آن را باز پس گرفته‎است.

نشریه می‎افزاید، جنگجویان طالبان پیش از اینکه حملات بهاری را اعلان کنند، به جنگ‎های شان شدت بخشیده بودند.

گلوب اند میل

نشریه گلوب اند میل چاپ کانادا به مسایل امنیتی افغانستان نگاه انداخته و در شماره دیروز خود در باره کشته شدن ۴ پولیس افغان در هلمند، تبصره کرده، می‎نویسد که یک مقام گفته که حداقل چهار پولیس صبح روز شنبه در یک پوسته امنیتی در منطقه سره گودر حوزه پنجم امنیتی هلمند کشته شده‎اند.

پاسوال آقانور کینتوز می‎گوید، شاید این چهار پولیس توسط همکاران شان کشته شده باشند. او گفت، تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

گلوب اند میل می نویسد، هرچند، مسئولیت این حادثه را کسی و یا گروهی به عهده نگرفته‎است، اما طالبان مسلح حملات شان بر ضد نیروهای امنیتی را در سراسر کشور تشدید بخشیده اند.

یک منبع دیگر که نخواست از وی نام گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، در این حادثه ۷ پولیس کشته، یک زخمی و حمله کنندگان یک پولیس دیگر را با خود بردند.