وزارت معارف مشکلات هزاران معلم اعتصاب کننده خوست را با ارگ شریک ساخته‌است​

به دنبال اعتصاب کاری هزاران تن از معلمین در ولایت جنوب‌شرقی خوست به دلیل توزیع نشدن زمین‌های رهایشی، وزارت معارف افغانستان اطمینان می‌دهد که مشکلات این معلمین حل خواهد شد.

مجیب مهرداد سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، خواست‌های این معلمین با ریاست جمهوری و برخی نهادهای دیگر، شریک شده‌است.

آقای مهرداد از این معلمین می‌خواهد تا به اعتصاب پایان دهند و دروازه‌های مکاتب را به‌روی متعلمین باز کنند.

مهرداد: بسته شدن مکتب توجیه ندارد.

او گفت:

"وزارت معارف افغانستان با اداره محترم اراضی و مقام محترم ریاست جمهوری در تماس است تا یک راه حل پیدا کنیم، اما هیچ وقت بسته شدن مکتب توجیه ندارد، مکاتب نباید به‌روی فرزندان افغانستان بسته شوند و درس‌شان نباید اخلال شود، خواهش‌ ما از معلم صاحبان این است که سر درس حاضر باشند و هیچ شک نکنند که به‌خاطر حل مشکل شهرک برای‌شان تمام سعی و تلاش خود را انجام داده و انجام می‌دهد."

این در حالیست که در ولایت خوست، هزاران معلم مرکز ولایت و چهار ولسوالی دیگر این ولایت از دیروز به این‌سو دروازه‌های مکاتب را بسته کرده و دست به اعتصاب کاری زده‌اند.

معلمین خوست

رئیس حسن یک تن از نماینده‌گان این معلمین روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، با معلمین وعده زمین برای اعمار خانه داده شده بود اما تا حال این وعده عملی نشده‌است.

به‌گفته وی، اعتصاب تا زمان رسیدگی به خواست معلمین ادامه خواهد داشت.

او افزود:

"نمرات رهایشی که رئیس جمهور پیشین برای ما وعده کرده بود تا حال داده نشده‌است، به همین اساس ما اعتصاب کرده‌ایم و تا زمانی‌که خواست‌های مان بر آورده نشود به اعتصاب پایان نخواهیم داد."

بر اساس گفته‌های وی، به دنبال این اعتصاب حدود ۲۱۹ مکتب در این ولایت بسته شده شمار اعتصاب کننده‌ها به ۳۵۰۰ معلم می‌رسد.

در همین حال کمال ناصر اصولی رئیس کمیسیون معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه تأکید کرده می‌گوید، باید مشکلات معلمین خوست هر چی زودتر حل شود.

اصولی: مشکلات معلمین خوست هر چی زودتر حل شوند.

او گفت:

"امید ما از وزارت معارف این است تا هر چی زودتر با اداره املاک در تماس شود و مکتوب پیشنهادی که ضرورت است از طرف رئیس جمهور حکم شود و زمین‌های که برای معلمین در نظر گرفته شده به معارف انتقال شود تا این‌که برای معلمین نمرات رهایشی توزیع شوند."

اما آقای اصولی می‌گوید، در بخش توزیع نمرات رهایشی برای معلمین به سطح کشور مشکل وجود دارد و باید در این باره، راه حل اساسی پیدا شود.

گزارش: نصرت پارسا