عبدالرؤف ابراهیمی: ۲۴ ساعت قبل از سقوط قلعۀزال به وزارت دفاع خبر دادم

در ادامه نگرانی‎ها از حضور گسترده طالبان مسلح در کندز و سقوط مرکز این ولایت برای بار سوم حالا شورای ولایتی این ولایت نیز از سقوط بار دیگر این شهر نگران است.

اعضای این شورا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفتند که وضعیت امنیتی در کندز خوب نیست و باشندگان این ولایت نگران آینده شان استند.

غلام ربانی ربانی یک عضو این شورا می‎گوید که طالبان در فاصله دو تا سه کیلو متری شهر کندز رسیده و خطر آن می‎رود که شهر کندز یکبار دیگر بدست طالبان مسلح سقوط کند.

نیروهای افغان

وی افزود:

"در اطراف شهر کندز طالبان مسلح حضور گرم نظامی دارند و هر لحظه تهدید می‎کنند. مردم کندز از طرف شب خواب از چشمان‌شان رفته‎است قبلاً دو بار سقوط کرد طالبان شهر کندز را گرفته بودند و باز هم طالبان در دو تا سه کیلو متری چوک شهر کندز حضور دارند. احتمال سقوط دوباره کندز هم می‎رود."

وی می‎گوید که حکومت برای حل مشکلات مردم و بهبود وضعیت امنیتی باید تلاش نموده و نیروهای بیشتر برای تأمین امنیت مردم به این ولایت اعزام کند.

شماری از باشنده‌گان و فعالان مدنی کندز نیز پیش از این هشدار داده‎اند که اگر حکومت به وضعیت ولایات شمال و شمال‌شرق به‌خصوص کندز توجه نکند مرکز این ولایت یکبار دیگر بدست طالبان مسلح سقوط خواهد کرد.

این در حالیست که در چند روز اخیر ولسوالی قلعه‌زال ولایت کندز بدست طالبان سقوط کرده بود و بر اساس گزارش‎ها شاهراه کندز-خان‌آباد نیز به اثر مشکلات امنیتی مسدود گردیده‎است.

هرچند وزارت داخله افغانستان از دوباره آزاد شدن قعله‌زال کندز بدست نیروهای امنیتی خبر داده‌است اما غلام ربانی عضو شورای ولایتی کندز می‌گوید که به‌شمول این ولسوالی سه ولسوالی دیگر درین ولایت تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارند.

درین حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه مشکل در سقوط ولسوالی قلعه‌زال کندز را عدم مدیریت درست می‌خواند.

رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه گفت که بر اساس نگرانی مردم و وکلای کندز ۲۴ ساعت قبل از سقوط این ولسوالی بدست طالبان به مقامات وزارت دفاع خبر داده بود.

اما به‌گفته وی سرپرست وزارت دفاع و قوماندان فرقه ولایت کندز از تأمین امنیت درین ولسوالی به وی اطمینان داده و درین زمینه توجه نکردند.

در دو سال گذشته بخش‌های بزرگ کندز دوبار بدست طالبان مسلح سقوط کردند که سبب زیان‎های مالی و جانی برای باشنده‌گان کندز گردید.

وزیری: عملیات بزرگ وسیع در کندز اجرا می‎شود.

وزارت دفاع افغانستان نگرانی‎ها در خصوص سقوط دوباره شهر کندز را بی‌جا خوانده و از راه اندازی یک عملیات بزرگ برای تصفیه کامل طالبان در کندز، بدخشان، و تخار خبر می‎دهد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"هیچ چیزی اتفاق نمی‎افتد که باعث سقوط کندز شود در آن‌جا قطعات ما است. قطعات اضافی نیز امروز و فردا وارد می‎شوند و یک عملیات بزرگ وسیع در کندز اجرا می‎شود مردم کندز، تخار و بدخشان مطمئن باشند."

باری عارض کارشناس نظامی افغان نگرانی‎ها در شمال و شمال‌شرق را تائید کرده عامل آن را عدم هماهنگی نیروهای امنیتی و موجودیت تفنگداران مسلح غیر مسئول عنوان می‎کند.

وی تأکید می‎کند که باید حکومت به این وضعیت توجه جدی کند ورنه به‌گفته وی مشکلات امنیتی در مناطق شمال و شمال‌شرق ازین بیشتر خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده