شورای ولایتی هرات: اداره محلی در مبارزه با فساد اداری ناکام بوده‌است

نگرانی‌ها از گسترش فساد اداری در ولایت هرات بالا گرفته است.

برخی از اعضای شورای ولایتی هرات از افزایش فساد اداری در تمام ادارات دولتی این ولایت سخن می‌زنند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی به روز سه شنبه در یک نشست به خبرنگاران ادعا کرد که حکومت محلی هیچ برنامۀ را برای مبارزه با فساد اداری در این ولایت ندارد.

وی گفت:

"در ولایت هرات فساد اداری در تمامی اداره‌های دولتی وجود دارد و هیچ کسی از فساد جلوگیری نکرده‌است، من فکر می‌کنم که حکومت نتوانسته نیم درصد هم فساد اداری را در سطح ولایات کاهش دهد. اداره محلی هرات موفق نبوده‌است."

خرید و فروش بست‎های دولتی در این ولایت از جمله مثال‌های اند که معاون شورای ولایتی به آن اشاره می‌کند.

او ادعا می‌کند که این موضوع زمینه را برای گسترش فساد اداری در این ولایت هموار ساخته است.

آقای طاهری با انتقاد از این وضعیت ادعا کرد که افراد فاسد در ادارات دولتی از سوی زورمندان و مقامات بلند پایه دولتی حمایت می‌شوند.

با این حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، اداره محلی تلاش‌های زیاد را به‌خاطر مبارزه با فساد اداری در این ولایت انجام داده‌است.

آقای فرهاد گفت، در یکسال اخیر ده‎ها تن از کارمندان ادارات مختلف دولتی به اتهام دست داشتن در فساد اداری شناسایی و سپس به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده‌اند.

وی افزود:

"خط سرخ ادارۀ محلی هرات بارها فساد اداری اعلام شده‌است و ما با هیج‌کس سر سازگاری نداریم. هر کسی و به هر سطحی که باشد و به‌گونۀ در فساد دست داشته باشد تحت پیگرد قرار خواهد گرفت، چنانچه ما در سال گذشته موفق به این شدیم که حدود دوصد تن از کارمندان، مدیران، مأمورین و کسانی‌که در فساد اداری دخیل بودند، ما آن‌ها را از طریق سارنوالی مورد پیگرد قرار دادیم."

افزایش گسترده فساد اداری در هرات فعالین مدنی را نیز نگران ساخته است.

سید اشرف سادات یکی از مسئولان شبکه نهادهای مدنی در هرات می‌گوید، نفوذ گسترده فساد پیشه گان در ادارات مختلف دولتی مبارزه با این پدیده را با مشکل روبرو ساخته است.

وی افزود:

" فساد به گونۀ گسترده در اداره‌های محلی هرات هم در سطح بالا و هم در سطح پائین وجود دارد اما اراده حقیقی برای مبارزه با فساد وجود ندارد. بست‌های دولتی هنوزهم به پول خرید و فروش می‌شوند. هر کسی که از آدرس قوی بتواند به وسیله پول و روابط یک بست دولتی را بگیرد مجبور است دست به هر نوع فساد بزند."

از هرات به عنوان یکی از ولایت‌های پُر درآمد در افغانستان یاد می‌شود.

فساد اداری در ادارات مختلف دولتی به خصوص ادارات پُر درآمد سر و صداهای زیادی را به وجود آورده‌است.

در سال‌های گذشته هیئت‌های که از سوی رئیس جمهور افغانستان بخاطر بررسی وضعیت ادارات دولتی به این ولایت سفر کرده بودند تأکید داشتند که فساد اداری در برخی از ادارات دولتی به صورت گسترده وجود دارد.

اما رفت و آمد‌ هیئت‌های اعزامی از مرکز افغانستان هم نتوانسته جلو رشد این پدیده را بگیرد.

گزارش: شاه پورصابر، هرات