آب‌ خیزی‌های دریای آمو در بلخ صد‌ها تن را بی‌سرپناه ساخته است

باشنده‌گان ولسوالی‌های شورتپه و کلدار ولایت بلخ از تخریب آب‌خیزی‌های دریای آمو شکایت داشته می‌گویند که در اثر طغیان آب منازل مسکونی‌شان تخریب شده‌اند.

ساکنان مناطق تطارق و آرق باتور ولسوالی‌های شورتپه و کلدار به رادیو آزادی گفته اند که همه‌ساله در اثر بی‌توجهی دولت و آب‌خیزی‌های دریای آمو صد‌ها جریب زمین زراعتی آنان تخریب شده و به‌شمول مکاتب و کلینیک‌ها به منازل مسکونی آنان نیز صدمه وارد می‌شود.

حاجی رحیم یک تن از ساکنان ولسوالی کلدار در مورد می‌گوید:

"در منطقه ما تا حال ۱۰۰ خانه در اثر خیزش آب و لنگر آب به‌سوی افغانستان تخریب شده و مردم از مناطق خود مجبور شده‌اند که کوچ کنند و فعلاً بی‌سرپناه هستند."

باشنده‌گان شورتپه می‌گویند که گشت‌زنی‌ها و لنگر انداختن کشتی‌های نظامی ازبکستان در سرحد با ولایت بلخ نیز خیزش و طغیان آب را دو برابر ساخته و آنان را با مشکلات جدی مواجه کرده‌است.

ملا عبدالرشید ساکن منطقه آرق باتور شورتپه در رابطه گفت:

"حضور کشتی‌های نظامی ازبکستان در دریا لنگر آب به سوی افغانستان را بیشتر می‌سازد و تخریب زمین‌های زراعتی هم به همین دلیل بیشتر از هر زمان دیگر می‌شود دولت باید به این مشکل رسیدگی کند و توجه جدی داشته باشد."

دریای آمو

هاشم عظیمی وکیل شورای ولایتی بلخ که چندی پیش جهت بررسی مشکلات ساکنان شورتپه و کلدار به آن دو ولسوالی سفر کرده بود، می‌گوید که آب خیزی‌های دریای آمو در ماه جوزا تا سنبله بیشتر از هر وقت دیگر بوده و همه‌ساله به صد‌ها جریب زمین زراعتی صدمه وارد می‌کند.

به‌گفته آقای عظیمی، حل مشکل آب‌خیزی دریای آمو پُر هزینه است و به میلیون‌ها دالر نیاز است تا سواحل دریای آمو تحکیم شود.

آقای عظیمی گفت که دولت در طی بیش از یک و نیم دهه گذشته به این مسئله توجه نداشته و مشکل ناشی از تخریبات دریای آمو را به‌شکل بنیادی حل نکرده‌است.

هاشم عظیمی علت دیگر تخریبات دریای آمو را در تحکیم سواحل این دریا به طرف ازبکستان می‌داند و می‌گوید به دلیل نبود تحکیمات به سوی مرز افغانستان، لنگر آب تا کنون یک و نیم کیلومتر خاک افغانستان را با دریا یکجا ساخته است.

وی گفت:

"آن سوی سواحل دریای آمو به طرف ازبکستان تحکیم است و تا اکنون یک و نیم کیلومتر خاک افغانستان با آب دریا یکجا شده، جریان آب خیلی شدید است و همه‌ساله زمین‌های زراعتی و منازل مسکونی باشنده‌گان کلدار و شورتپه را تخریب می‌کند."

پیش ازین نیز منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ گفته‌است که تحکیم سواحل دریای آمو نیازمند میلیون‌ها دالر هزینه بوده و تا اکنون دولت مرکزی این بودجه را در اختیار آنان قرار نداده‌است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی