فارن پالیسی: ترمپ بر ناتو فشار سرمایه گذاری در افغانستان را می‌آورد

نیوزویک

نشریه نیوزویک در شماره اخیرش مطلبی را در مورد موضوع افزایش احتمالی نیروهای امریکایی در افغانستان به نشر رسانیده و می‎نویسد، رئیس جمهور دونالد ترمپ در نخستین آزمون پالیسی خارجی اش، با این تصمیم مواجه‎است که آیا هزاران سرباز بیشتر برای جنگ افغانستان که طولانی ترین و اغلبا فراموش شده ترین جنگ امریکا است، بفرستد یا نه؟

به نوشته نشریه متخصصین که در مورد جنگ افغانستان تحقیقات می‎کنند می‎گویند، پلان این است که بن بست موجود در جنگ افغانستان شکستانده شود و بر طالبان شورشی فشار آورده شود تا با حکومت افغانستان مذاکره صلح کنند.

این متخصصین در مصاحبه با دیلی سیگنال گفته‎اند، طرح ستراتیژی جدید پیشنهادی امریکا برای افغانستان، حاوی تشدید جدی جنگی نیست که زمانی امریکا در آن با ۱۰۰ هزار عسکر متعهد بود. ولی به گفته این متخصصین اگر رئیس جمهور ترمپ چنین پلان را تصویب هم کند، انتظار می‎رود وی قبل از اجلاس ۲۵م ماه می پیمان ناتو در بروکسل تصمیم اش را بگیرد که این مسئله به نوشته نیوز ویک، دوکترین در حال تحول پالیسی خارجی رئیس جمهور ترمپ را به چالش خواهد گرفت.

به نوشته نشریه، این دوکترین بیشتر به یک طرز العمل نخست مبارزه برضد تروریزم متمرکز است نه تعهدات عمیق در جنگ‎های خارجی.

بیل روجیو محرر نشریه لانگ وار ژورنال به دیلی سیگنال گفته‎است، باور وی این است که مشاورین ترمپ در حال حاضر خواهان حد اقل توقف خونریزی‎ها در افغانستان اند.

به گفته روجیو این مشاورین آنچه را می‎کنند که فکر می‎کنند آن را می‎توانند انجام دهند و آنچه که از نگاه سیاسی هم ممکن است. به گفته وی، حمایت از تعهد عمیقتر در جنگ افغانستان نه نزد مردم امریکا و نه هم در بین اعضای کانگرس این کشور موجود است.

روجیو گفته‎است، فکر نمی‎کند اعزام سربازان بیشتر به افغانستان تغیر بنیادی را در حالات این کشور وارد کند، جای که در آن تاحال بیش از ۲ هزار سرباز امریکایی کشته و حدود ۲۰ هزار تن دیگر زخمی شده‎اند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی نیز در شماره اخیرش، روی موضوع جنگ افغانستان تمرکز نموده و می‎نویسد، رئیس جمهور ترمپ در اولین سفرش به خارج بعد از آغاز کار به حیث رئیس جمهور امریکا، بر متحدین ناتو فشار خواهد آورد مصارف دفاعی شان را افزایش دهند و در جنگ افغانستان سرمایه گذاری بیشتر نمایند.

فارین پالیسی می‎نویسد، جنرال ایچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترمپ به روز جمعه در قصر سفید، آجندای سفر آینده دونالد ترمپ به بروکسل را تشریح کرده و گفت، پیغام ترمپ تاکید در مورد سهم بیشتر و عادلانه تر اعضای ناتو در مصارف دفاعی این پیمان را در محتوا دارد. مک مستر گفت:

"تمام ما باید به رسیدن به اهداف ما در افغانستان، متعهد باشیم."