مک‌مستر: ترمپ هیچ‌گونه معلومات سری را به لاوروف افشا نکرده‌است

مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا

افشای معلومات سری توسط رئیس جمهور ترمپ به مقامات روسیه در بین دموکرات‌ها و بعضی از جمهوری‌خواهان در کانگرس سرو صدا ایجاد کرده و آن‌ها این عمل را محکوم کرده و آن را نگران کننده، خطرناک و بی‌باکانه خوانده‌اند.

اما قصر سفید با سرعت این خبرها را که توسط روزنامه واشنگتن پُست، خبرگزاری رویترز و دیگر رسانه‌ها به نشر رسیدند، رد کرده و مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت، خبرهای که شب گذشته به نشر رسید غلط بود.

به نوشته رسانه‌ها، منابع که نخواسته اند نام‌های شان افشا شوند، گفته‌اند که معلومات سری را که رئیس جمهور ترمپ در ملاقات دهم ماه می با وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف و سفیر روسیه در امریکا سرگی کیسلیاک افشا نمود توسط یک شریک امریکا تحت شرایط حساس تبادله معلومات استخباراتی ارائه شده بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

نظر به این گزارش‌ها، این شریک امریکا به واشنگتن اجازه نداده بود که این معلومات را با مسکو در میان بگذارد و این تصمیم آقای ترمپ همکاری را با این شریک امریکا که در حلقه‌های درونی گروه موسوم به دولت اسلامی رخنه کرده‌است، به‌ خطر روبه‌رو می‌سازد.

اما مشاور امنیت ملی امریکا مک‌‌مستر این موضوع را رد کرده و به خبرنگاران گفت:

"رئیس جمهور ترمپ هیچ چیزی را به اندازه امنیت مردم امریکا جدی نمی‌گیرد. معلوماتی که شب گذشته نشر شد غلط است. رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه در مورد یک سلسله تهدید های مشترک به دو کشور بحث کردند. از جمله تهدید به شبکه هوایی ملکی اما هیچ‌گاه منابع معلوماتی یاد نشدند. رئیس جمهور در مورد کدام عملیات نظامی که در باره آن معلومات قبلی وجود نداشت سخن نگفته است. دو مقام دیگر امریکا از جمله وزیر خارجه رکس تیلرسن در این ملاقات اشتراک داشتند و همین چیزی را که من گفتم می‌گویند. پس خبری که از سوی یک منبع واضح به شما گفته می‌شود موثق‌تر از خبریست که منابع نا معلوم می‌گویند، من در اطاق بودم و این کار صورت نگرفته‌است."

نظر به معلومات رسانه‌ها، رئیس جمهور ترمپ در وقت ملاقات با وزیر خارجه و سفیر روسیه از حدود گذشته و با جزئیات در مورد تهدیدهای داعش و استفاده لپ تاپ‌ها در طیاره‌ها سخن گفت.

رئیس جمهور همچنان در مورد معلوماتی‌که به او می‌رسد توضیحات داده و اظهار داشته که هر روز در مورد تهدیدهای داعش به او معلومات مفصل داده می‌شود.

جان مک‌کین رئیس کمیته نظامی مجلس سنای امریکا


عضو کانگرس و رئیس کمیته نظامی مجلس سنا، سناتور حزب جمهوری‌خواه جان مک‌کین در این مورد به ژورنالیستان گفت:

"این نگران کننده‌است. بیایید منتظر جزئیات باشیم که آیا این واقعاً رخ داده است. ما تا حال معلومات ابتدایی داریم و تا زمانی که ما جزئیات کامل را بدست بیاوریم نظر دادن مشکل است."

اما سناتور حزب دموکرات کریس کوونز اظهار داشت این یک واقعه تکان دهنده می‌باشد.

به‌گفته او این خبرها که رئیس جمهور شاید معلومات سری را با طرف روسیه در میان گذاشته باشد، در یک زمانی که امریکا با مشکلات داخلی و خارجی دست به گریبان می‌باشد، عمیقاً تشویش‌آور است.