به تلویزیون ملی ننگرهار در مورد حمله، از قبل اطلاع داده شده بود

حمله بر ساختمان رادیو تلویزیون ملی ولایت ننگرهار با کشته شدن مهاجمین مسلح به پایان رسید.

مقامات گفتند که درین حمله در شهر جلال‌آباد چهار غیر نظامی و دو پولیس نیز کشته شدند.

به‌گفته مقامات، یک مهاجم مسلح در آغاز خود را انفجار داده و سه حمله کننده دیگر از سوی نیروهای امنیتی از پا درآورده شدند.

محمد گلاب منگل والی ننگرهار به خبرنگاران گفت که درگیری میان مهاجمان مسلح و نیرو های امنیتی سه ساعت طول کشید.

بعد از حمله

آقای منگل در مورد تلفات این رویداد گفت:

"جمعاً چهار حمله کننده درین درگیری کشته شدند. متأسفانه چهار ملکی که دو نفر شان کارمندان رادیو تلویزیون بودند، یک راننده و یکی هم یک چوکیدار این اداره نیز کشته شدند و دو پولیس یکی آن‎ها در آغاز و دیگر بعداً شهید شد."

پدر سحرگل امیرزی یک همکار رادیو آزادی در کابل نیز شامل کشته شده‎های این رویداد است.

حمله بالای ساختمان رادیو تلویزیون ملی ولایت ننگرهار پیش از چاشت روز چهارشنبه صورت گرفت.

بر اساس گزارش، تعدادی از کارمندان رادیو تلویزیون ملی ولایت ننگرهار در آغازِ حمله موفق به فرار از محل کار شان شدند اما شماری از آن‎ها در آن‎جا گیر مانده بودند.

درگیری نیروهای افغان با شورشیان

دو تن ازین کارمندان چشم دید شان را از این حادثه این‌گونه قصه کردند:

"درگیری و تیر اندازی که صورت گرفت از اتاق بیرون نشدم، از دیگر همکاران خود اطلاعی نداشتم که کی‎ها باقی مانده‎اند و کی‎ها بیرون شده و فرار کرده‎اند."

"در اول دو نفر را دیدم که یکی آن‎ها داخل شد و یکی دیگر در عقب وی بود. نزد فرد اول یک کلاشینکوف بود."

داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفته‎است.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، رئیس جمهور اشرف غنی حمله تروریستی بالای ساختمان رادیو تلویزیون ملی ولایت ننگرهار را محکوم کرده و این حمله را دشمنی با آزادی بیان خوانده‎است.

در اعلامیه ریاست جمهوری به نقل از آقای غنی گفته شده‎است که تروریستان با حمله بر نهادها و دست اندرکارن رسانه‌یی می‎خواهند که صدای رسای آنانی را خاموش سازند که همواره برای بیان حقایق تلاش می‎کنند.

رئیس جمهور اشرف غنی گفته‎است که حکومت به منظور حمایت از آزادی بیان و مصونیت خبرنگاران تدابیر بیشتر امنیتی را اتخاذ خواهد کرد.

با این حال یک کارمند تلویزیون ملی ننگرهار به رادیو آزادی می‌گوید که برای آنان از سوی نیروهای امنیتی اطلاع قبلی داده شده بود که این اداره زیر تهدید چنین حمله است اما باز هم تدابیری برای مهار کردن این حمله گرفته نشد.

ساختمان تلویزیون ملی

این کارمند افزود:

"من مدیر تخنیک این تلویزیون هستم. دو روز قبل مکتوبی دریافتیم که پلان یک حمله بالای این دفتر گرفته شده‌است اما بدبختانه مقامات ما به این خوش هستند که تصاویر شان [توسط این شبکه] نشر می‌شوند ولی تدابیر امنیتی گرفته نمی‌توانند. آنان باید تدابیر لازم روی دست می‌داشتند."

مقامات ننگرهار این را می‌پذیرند که آنان از احتمال حمله بر تلویزیون ملی ننگرهار توسط داعش، آگاهی قبلی داشتند ولی می‌گویند که به همین لحاظ آنان در چهار دروازه شهر جلال‌آباد تدابیر شدید امنیتی گرفته بودند.