اشرف غنی برای شرکت در کنفرانس مبارزه با تروریزم به عربستان می‌رود

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

مبارزه مؤثر با تروریزم و اجماع منطقه‌ای در این زمینه از اجندای مهم سخنرانی رئیس جمهور غنی در کنفرانس جهانی مبارزه با تروریزم در ریاض پایتخت عربستان سعودی خواهد بود.

یک منبع معتبر حکومتی به شرط افشا نشدن نامش به رادیو آزادی گفت، آقای غنی تلاش می‌کند تا پیام واضح به جهانیان برساند، مبنی بر اینکه تروریزم تنها به افغانستان نه بلکه به جهان یک خطر است.

از سوی هم نبی مصداق مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور غنی در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که عربستان نقش مهم در آوردن صلح در کشور دارد زیرا می‌تواند پاکستان را وادار به همکاری کند.

نبی مصداق مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"سعودی از سال‌ها به این‌سو دوست استراتژیک پاکستان است و امید داریم در این کنفرانس به پاکستان یک پیام واضح بدهند تا از خشونت دست بکشد."

روزنامه اندیا تودی چاپ هند گزارش داده‎ که این نشست به روزهای شنبه و یک شنبه در عربستان سعودی برگزار خواهد شد و نواز شریف صدراعظم پاکستان و ده‎ها تن دیگر از رهبران کشور های عمدتاً مسلمان درین اجلاس اشتراک می‌کنند.

شارژ دافیر سفارت عربستان سعودی در کابل به روز سه شنبه در جریان ملاقات با رئیس جمهور افغانستان در ارگ، دعوت نامه سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی را به محمد اشرف غنی برای اشتراک درین اجلاس تقدیم کرده‎است.

روزنامه می‌نویسد که در این کنفرانس دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا نیز شرکت خواهد کرد.

اندیا تودی نوشته‎است که رئیس جمهور ترمپ در جریان دیدار از عربستان سعودی هنگام سخنرانی‌اش به جهان اسلام، روی گام‎های بعدی ادامه مبارزه با داعش و افراطگرایی در افغانستان و پاکستان صحبت خواهد کرد.

بر اساس برخی گزارش‌ها عربستان سعودی نفوذ زیادی بالای گروه طالبان نیز دارد.

عربستان در کنار پاکستان و امارات متحده عربی، کشوری است که حاکمیت رژیم طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخته بود.

با توجه به این نقش عربستان در منطقه، فیض محمد ځلاند یکی از کارشناسان سیاسی تأکید دارد که باید کوشش بیشتر بر جلب همکاری سعودی در قضایای افغانستان صورت گیرد.

فیض محمد ځلاند کارشناسان سیاسی

وی گفت:

"اگر رئیس جمهور غنی با اسناد و شواهد در این جلسه شرکت کند و اشتراک کنندگان را تشویق کند تا بالای پاکستان فشار وارد کند، این یک دستآورد بزرگ حکومت افغانستان خواهد بود."

به گفته وی، اگر عربستان سعودی صادقانه با افغانستان همکاری کند می‌تواند بالای پاکستان فشار وارد کند تا دست از مداخله در این‌کشور برداشته و در تأمین صلح و ثبات افغانستان گام بردارد.

نورالله شایان