گفتگوهای صلح"پروسه کابل" توسط حکومت افغانستان مدیریت خواهد شد

حکومت افغانستان تلاش دارد تا مدیریت گفتگوهای صلح پروسه کابل را به گونۀ کامل در دست گیرد.

به دنبال تلاش‌ها برای تأمین صلح در افغانستان، این بار حکومت افغانستان تلاش می‌ورزد تا مدیریت این روند را در دست گیرد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، در نشست "پروسه کابل" که در ماه جوزا با اشتراک نمایندگان کشورهای مختلف در کابل برگزار می‌گردد، در پیوند به پیدا کردن راه‌حل چالش‌ها سر راه این روند بحث و گفتگو خواهد شد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

او علاوه کرد:

"افغانستان تلاش می‌ورزد تا، در چهارچوب نشست پروسه کابل مدیریت روند صلح را در دست گیرد، رئیس جمهور غنی دربارۀ این نشست با سفیران این کشورها در کابل گفتگو کرده‌است و انتظار می‌ورد که در ماه جوزا این نشست در کابل برگزار گردد."

مرتضوی می‌گوید،در کنفرانس پروسۀ کابل از نمایندگان کشورهای مختلف به‌خصوص آن کشورهای نیز دعوت شده‌است که دلبستگی چندانی به روند صلح افغانستان ندارند.

هر چند پیش ازین نیز نشست‌های به منظور تقویت و تأثیر گذاری گفتگوهای صلح افغانستان برگزار شده‌است اما این نشست‌ها نتیجۀ در‌ پی نداشته اند.

مقام‌های افغان گفته اند این نشست‌ها از بهر آن بی تأثیر بوده‌اند که پاکستان به تعهداتش در این زمینه عمل نکرده‌است.

در این میان، شماری از کارشناسان هماهنگی کشورهای منطقه و جهان را در پیوند به تحقق صلح مهم می‌خوانند اما می‌گویند، مشکل است که کابل بتواند چنین اجماعی را به‌میان آورد.

خالد سادات کارشناس سیاسی در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"من فکر می‌کنم این نشست یک ابتکار خوب است اما در عمل مشکلات خودش را دارد، تا هنگامیکه ما دپلوماسی فعال را روی دست نگیریم، تا هنگامیکه میان کشورهای منطقه اجماع به میان نیاوریم، ممکن این نشست نتیجۀ در پی نداشته باشد، با تأسف باید بگویم که ما در حال حاضر به پیمانۀ در جنگ درگیر شده‌ایم که، نمی‌توانیم یک چهارچوب بین‌الافغانی را به‌میان آوریم."

خواستیم در بارۀ نشست "پروسه کابل" دیدگاه شورای عالی صلح افغانستان را نیز داشته باشیم اما اعضای این شورا به تماس‌های مکرر ما پاسخ ندادند.

با این همه، هر چند حکومت افغانستان نشست "پروسه کابل "را در پیوند به تأمین صلح در افغانستان مهم می‌خواند اما خالد سادات کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، تا هنگامیکه برای پایان جنگ در افغانستان اجماع بزرگ به میان نیاید و کشورهای منطقه و جهان برای عملی شدن آن گام‌های صادقانه و عملی بر ندارند، همچو نشست‌ها تأثیر گذاری را که انتظار می‌رود در پی نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی