یوناما درخواست تامین عدالت را برای قربانیان را دریافت کرده‌است

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در کابل می‎گوید، درخواستی را در مورد تامین عدالت در قبال قربانیان جنایت‌های بر اساس ادعا‌ها توسط گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، دریافت کرده‎است.

یوناما در یک خبرنامه گفته‎است، این درخواست را پس از چاشت دیروز دریافت کرد، اما نگفته از سوی که؟

در خبرنامه آمده‎است که یوناما از موافقتنامه‌های که منجر به کاهش خشونت در افغانستان شود و افغانان اجازه یابند تا در فضای صلح آمیز با یکدیگر زندگی کنند استقبال می‎کند.

یوناما افزوده‎است که بخاطر پیشرفت در تطبیق موافقتنامه [صلح] میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی تحت رهبری گلبدین حکمتیار هنوز هم امیدوارست.

این موافقتنامه در ماه میزان سال گذشته امضا شد.

بر اساس اعلامیه، سازمان ملل متحد باور دارد که توجه به حقوق بشر بسیار مهم است و تقویت و حفاظت از حقوق بشر یک عنصر کلیدی تامین صلح پایدار و واقعی است.

در اعلامیه آمده‎است که این سازمان عدالت انتقالی و آشتی را بنیادی می‎پندارد.

در خبرنامه به نقل از تادامچی یاماموتو، نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد گفته شده‎است، که این سازمان به حمایت از افغانان در تلاش‌های‌شان برای تامین صلح، امنیت و عدالت ادامه خواهد داد.

در خبرنامه گفته شده‎است، یوناما از تلاش‌های حکومت وحدت ملی افغانستان برای شمولیت کسانی در روند صلح که علاقمند ایجاد صلح منصفانه و دست کشیدن از خشونت استند، استقبال می‎کند، و به حمایت از پروسه‌های آشتی که به قربانیان اجازه بدهد تا صدای‌شان شنیده شود، متعهد می‎ماند.

تماس‌های مکرر تلیفونی ما با سخنگویان حزب اسلامی برای گرفتن نظر آنان در مورد این درخواست نتیجه نداد.