ولسی جرگه: حکومت بجای سرپرست‌ها نامزد وزیران تازه را معرفی کند

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید برای بار آخر از حکومت می‌خواهد تا بجای سرپرست‌ها نامزد وزیران تازه را به این جرگه معرفی کند.

شماری زیادی از نمایندگان مردم در نشست عمومی روز چهارشنبه ولسی جرگه گفتند نزدیک به ۷ ماه می‌شود که رهبران حکومت وحدت ملی وعده می‌دهند که نامزد وزیران تازه را برای گرفتن رأی اعتماد به این جرگه معرفی می‌کند اما به گفته آنان حکومت نتوانسته تا اکنون به این وعده‌هایش عمل کند.

این اعضای ولسی جرگه می‌گویند، با ادامه کار سرپرست‌ها علاقه به کار در وزارت‌ها کم شده و برعکس فساد اداری در این نهاد‌ها افزایش یافته و مردم با مشکلات فراوان رو به رو اند.

محمد نذیر احمد زی معاون دوم ولسی جرگه که ریاست نشست عمومی روز چهارشنبه را نیز به عهده داشت، در این باره گفت:

"برای بار آخر به گونه جدی خواهش می‌کنیم که به سرپرستی در وزارت‌ها پایان داده شود، اگر آن وزیران، قضات، ولسوال‌ها و یا دیگر مقام‌های دولتی استند، این معضل دیگر برای مردم قابل پذیرش نیست."

اعضای ولسی جرگه می‌گویند، دو سال می‌گذرد، اما تا اکنون رهبران حکومت نتوانسته اند کابینه حکومت را به گونه اساسی بسازند.

این نمایندگان مردم تأکید می ورزند که حکومت باید هر چه زودتر نامزد وزیران تازه را بجای سرپرست‌ها به این جرگه معرفی کنند.

ولسی جرگه در آخر ماه ثور سال روان از گذاشتن صندوق رأی برای طارق شاه سرپرست وزارت دفاع، فیض الله ذکی سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی و نرگس نهان سرپرست وزارت معادن در این جرگه انکار ورزید و گفت که حکومت باید به فرهنگ سرپرستی در وزارت‌ها پایان بخشد.

ولسی جرگه در ماه عقرب سال گذشته بخاطر آنچه عدم مصرف ۷۰ درصد بودجه انکشافی خوانده شد، ۱۶ وزیر کابینه را استیضاح کرد که از این میان، وزیران خارجه، تحصیلات عالی، مخابرات، فواید عامه، معارف، ترانسپورت و کار و امور اجتماعی از سوی این جرگه سلب صلاحیت شدند.