مجروح: در تظاهرات روز جمعه در کابل ۴ تن کشته و ۸ تن زخمی شدند

معترضانی که شمار‌ شان به ده‌ها تن می‌رسید، صبح روز جمعه راه‌پیمایی را از چند بخش آغاز و تاچهار راه زنبق ادامه دادند.

معترضان با سر دادن شعار بر ضد پاکستان، طالبان مسلح و گروه داعش، خواهان اعدام اعضای طالبان و شبکه حقانی که در زندان‌های کشور به سر می‌برند و نیز برکناری مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری و دیگر مقام‌های امنیتی شدند.

احمد سعیدی یکی از معترضان

احمد سعیدی یکی از معترضان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"این یک حرکت ملی است و ما عدالت می‌خواهیم، ما طرفدار تشنج نیستیم، مسئولان ما بی‌کفایت هستند و نمی‌توانند از ارزش‌ها و معیارهای مردم دفاع کنند، این رهبران باید استعفا کنند و دیگر این رهبران حکومت وحدت ملی مورد اعتماد مردم نیستند و باید از قدرت کنار روند."

تظاهرات روز جمعه در کابل هنگامی به خشونت گرائید که معترضان از کمربند‌های امنیتی گذشتند و بسوی پولیس سنگ پرتاب کردند و نیروهای پولیس نیز برای جلوگیری از پیشروی آن‌ها از فیر های هوایی و گاز اشک آور استفاده کردند.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، افراد مسلح نیز در میان معترضان شرکت داشتند و تائید می‌کند که چند تن از معترضان و پولیس ملی در این تظاهرات زخم برداشته اند؛ اما در باره شمار زخمی‌ها جزئیات نمی‌دهد.

مراد علی مراد معین ارشد امنیتی این وزارت در محل تظاهرات به خبرنگاران گفت که شماری از افراد استفاده جو را که در تظاهرات اشتراک داشتند، بازداشت کرده‌اند که به گفته او تلاش داشتند تظاهرات را به خشونت بکشانند.

مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخلۀ افغانستان

وی گفت:

"در میان معترضانی که احساسات پاک داشتند شماری از آشوب‌گران که مسلح بودند و با استفاده از این فرصت می‌خواستند نظم را اخلال کنند بازداشت شده‌اند. هنوز شمار معترضان و نیروهای پولیس که زخم برداشته اند معلوم نیست و بعداً با شما در میان می‌گذاریم."

تظاهرات حوالی ساعت ۹ صبح روز جمعه آغاز و تا پایان این روز ادامه داشت.

در این حال، وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی می‌گوید که در این تظاهرات ۴ تن کشته و هشت تن دیگر زخم برداشته‌اند.

هدف این تظاهرات عدالت‌خواهی برای خانواده‌های قربانیان حمله مرگبار روز چهارشنبه که در چهار راهی زنبق رخ داد، گفته شده‌است.

در این حمله موتر بم، بیشتر از ۹۰ تن کشته و بیش از ۴۶۰ تن دیگر زخم برداشتند.

با این همه، در اعلامیه ریاست جمهوری که لحظات پیش پخش شده‌است، گفته شده که مظاهره صلح آمیز حق قانونی هر افغان است و از فعالان مدنی خواسته است که اعتراضات‌شان را با در نظرداشت قانون به پیش ببرند.

در اعلامیه از فعالان مدنی خواسته شده‌است که برای افراد فرصت طلب که هدف‌شان بهره برداری از تظاهرات و تلاش مختل ساختن حرکت‌های مدنی را دارند اجازه ندهند.

اینکه مظاهره روز جمعه در شهر کابل را چه کسانی به خشونت کشانید، جاوید کوهستانی یکی از تنظیم کنندگان این اعتراض‌ها در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که آنان در آغاز تظاهرات را با حرکت مدنی آغاز کردند، اما هنگامی به خشونت کشانیده شد که شماری از افراد با هویت نا شناخته به جاده‌ها ریختند و بسوی پولیس سنگ پرتاب کردند و شعارهای فراتر از برنامه آن‌ها را که همانا عدالت‌خواهی برای خانواده‌های قربانیان بود، سردادند.

معترضان با برپایی خیمه‌های تحصن در چهار راهی زنبق گفتند، تا هنگامی که به خواست‌های آنان پاسخ داده نشود، به تظاهرات‌شان همچنان ادامه خواهند داد.

با این همه، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در یک پیام ویدیویی از معترضان خواست تا از صبر کار گیرند و تأکید کرد که به خواست‌های آنان از سوی حکومت رسیدگی خواهد شد.

گزارش از نظیفه محبوبی

  • معلومات قبلی:

وحید الله مجروح سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید، در جریان تظاهرات امروز در کابل حداقل چهار تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شده‌اند.

آقای مجروح در صحبت با رادیو آزادی جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

درین میان، به اساس گزارش‌ها، سالم ایزدیار پسر بزرگ محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان هم به شدت زخمی شده و حالت صحی‌اش وخیم خوانده شده‌است. برخی از رسانه‌ها از جان دادن او گزارش داده‌اند.

به اساس گزارش، مظاهرۀ امروز که در آن صدها تن اشتراک کردند، پس از آن به خشونت گرائید که شماری از معترضان خواستند از یک کمربند پولیس در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری بگذرند.

پولیس به تیراندازی هوایی دست زد.

این تظاهرات به دنبال انفجار مهیب مواد انفجاری جا به جا شده در داخل یک موتر فاضلاب به روز چهارشنبه در کابل صورت می‌گیرد.

درین رویداد حداقل ۹۰ تن کشته و بیش از ۴۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

از سوی هم ارگ ریاست جمهوری گفته‌است که دولت با تمام وجود و روان خود درد ملت را احساس می‌کند.

در خبرنامه ارگ آمده‌است که تظاهرات مدنی و صلح آمیز حق قانونی همه شهروندان است.

اما خبرنامه گفته‌است به کسانی که بخواهند آشوب به پا کنند و نظم عامه را برهم زنند، اجازه داده نخواهد شد تا از احساسات مردم بر ضد منافع مردم استفاده کنند.

  • معلومات قبلی:

خبرنگار رادیو آزادی که در محل تظاهرات در کابل حضور دارد می‌گوید که مظاهره چیان بعد از پراکنده شدن با فیرهای هوایی از سوی پولیس، دوباره منسجم شده و تلاش می‌کنند خود شانرا به نزدیکی ارگ ریاست جمهوری برسانند.

به گفته خبرنگار رادیو آزادی، پولیس برای متفرق ساختن مظاهره چیان این بار از موترهای آبپاش کار گرفته‌است.

مظاهره چیان در حال حاضر در چهاراهی زنبق جای که روز چهارشنبه شاهد خونین ترین حملۀ موتر بم بود، تجمع کرده‌اند.

Your browser doesn’t support HTML5

تظاهرات در شهر کابل به خشونت گرائید

  • معلومات قبلی:

تظاهرات در کابل در واکنش به حمله موتر بم روز چهارشنبه به خشونت گرائید.

خبرنگار رادیو آزادی در محل می‌گوید، تظاهرات بعد از آن به خشونت گرائید که مظاهره چیان می‌خواستند اول به محل رویداد رفته و بعد از آن خود شانرا نزدیک ارگ ریاست جمهوری برسانند که با شکستن کمربند اول امنیتی با فیرهای هوایی از سوی پولیس مواجه شدند.

به گفته خبرنگار رادیو آزادی، بعد از آن مظاهره چیان بطرف پولیس سنگ پرتاب کردند.

خبرنگار رادیو آزادی می‌گوید، در اثر درگیری پولیس با مظاهره چیان یک تن زخمی شد و تظاهر کننده‌ها نیز پراکنده شدند.

تا هنوز کدام مقام امنیتی در این مورد چیزی نگفته‌است.

جزئیات مفصل تر در مورد بعداً ارائه می‌شود.