چرا اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان با این کشور کمک کرده نمی‎تواند؟

بلومبرگ

نشریۀ بلومبرگ در عنوان یک مطلب خود می‎نویسد که رئیس جمهور اشرف غنی می‎گوید که پاکستان یک جنگ اعلان نشده را در برابر افغانستان به راه انداخته‎است.

نشریه می‎نویسد که رئیس جمهور غنی این مطلب را در سخنرانی خود به گردهمایی بین‎المللی روز سه شنبه در کابل ابراز داشته‎است.

بلومبرگ می‎نویسد که این سخن رئیس جمهور غنی این پیام را می‎رساند که شکست دادن به طالبان و گروه‎های شورشی دیگر که از مدت‎ها در پاکستان پناه گاهای دارند برای نیروهای ناتو و افغان چقدر دشوار است.

بلومبرگ در ادامه می‎نویسد که رئیس جمهور غنی از جهانیان خواستار شد تا به تعهدات خود عمل کرده به دهشت افگنی مورد حمایت دولت‎ها خاتمه بخشند.

نشریه از قول رئیس جمهورغنی می‎نویسد که در دو سال اخیر یازده هزار جنگجوی خارجی وارد افغانستان شده اند تا برای گروه داعش بجنگند و درین مدت بیش از هفتاد و پنج هزار افغان یا کشته یا زخمی شده‎اند.

نشریه در اشاره به انفجار اخیر تانکربم در کابل که شمار قربانیان آن به بیش از ۱۵۰ نفر رسیده‎است می‎نویسد که اگرچه کدام گروهی مسئولیت آن را بدوش نگرفته‎است ولی مقامات امنیتی شبکۀ حقانی و استخبارات پاکستان را مسئول می‎دانند.

اما پاکستان چون همیشه این اتهام را بی اساس خوانده رد کرده‎است.

نشریۀ بلومبرگ به اظهارات دیروز رئیس جمهور غنی در بارۀ صلح نیز اشاره کرده که خواستار صلح با طالبان شد ولی گفت که در صلح برای همیشه باز نخواهد بود.

او گفت که اگر طالبان به مذاکرات صلح روآورند حکومت برای آن‎ها اجازه خواهد داد که دفتری بگشایند. ولی این آخرین فرصتی برای آن‎ها خواهد بود.

نیویارکر

روزنامۀ نیویارکر یک مقالۀ بقلم بارنیت روبین کارشناس امور افغانستان نشر کرده‎است.

وی در عنوان مقالۀ خود این سوال را مطرح می‎سازد که چرا اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان با این کشور کمک کرده نمی‎تواند؟

بارنیت روبین در ادامه می‎نویسد که مسئولیت انفجار تانکربم در کابل را نه طالبان به عهده گرفته اند ونه شواهد ارائه شده‎است که کار داعش باشد ولی اگر هدف سفارت جرمنی یا تاسیسات امریکا و ناتو باشند شاید به تصمیمگیری آیندۀ امریکا و ناتو برای فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان ارتباطی داشته باشد.

بارنیت روبین می‎نویسد که این انفجار که حکومت افغانستان و حامیان بین المللی آن را هدف قرار داد، بیشتر مردم ملکی را خسارمند ساخت.

روزنامه می‎نویسد سربازان تازه نفس که نظامیان امریکایی فرستادن آن‎ها به افغانستان را به رئیس جمهور دونالد ترمپ پیشنهاد کرده‎اند ازین نوع حوادث جلوگیری نخواهند توانست.

نویسنده به این باور است که فرستادن سربازان و مربیان نظامی بیشتر به افغانستان و همچنین بمباردمان و مصارف نظامی بیشتر شاید روی وضعیت خطوط مقدم جنگ تاثیر کند ولی مشکلات اساسی در خطوط مقدم جنگ نه بلکه در عقب آن است.

بارنیت روبین درین مقاله خود اختلافات درونی حکومت، پناهگاه‎های طالبان در پاکستان و دشمنی چندین کشور منطقه در برابر ادامه حضور امریکا در افغانستان را مشکلات اساسی می‎داند.