فعالیت مشترک اتاق تجارت و صنایع امریکا و افغانستان و مؤثریت آن!

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، فعالیت اتاق مشترک تجارت و صنایع این‌کشور با امریکا در بخش رشد سرمایه گذاری، اعتماد سازی و تشویق سرمایه گذاری‌ها مؤثر است.

صیام الدین پسرلی سخنگوی این اتاق روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اتاق تجارت و صنایع مشترک افغانستان و امریکا همه ساله کنفرانس توصل تجارتی را در امریکا دایر می‌کند که در آن روی مسایل مهم اقتصادی بحث صورت می‌گیرد.

صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

" اتاق مشترک افغانستان و امریکا فعالیت می‌کند و سالانه کنفرانس‌های توصل تجارتی را در امریکا برگزار می‌کنیم یازدهمین کنفرانس توصل تجارتی را هم برگزار کردیم عموماً روابط با امریکا در بخش رشد سرمایه گذاری، اعتماد سازی و تشویق سرمایه گذاری بسیار زیاد مؤثر واقع شده‌است."

آقای پسرلی می‌گوید، با آنکه افغانستان با امریکا بخاطر طول راه داد و ستد تجارتی کم دارد اما در بخش سرمایه گذاری‌های مشترک کارهای زیادی صورت گرفته‌اند.

به گفته آقای پسرلی، در حال حاضر تاجران افغان در بخش‌های مختلف در ایالات متحده امریکا سرمایه گذاری کرده‌اند و امریکا هم در بخش‌های تطبیق پروژه‌های که به سکتور خصوصی ارتباط دارد کارهای مؤثر انجام داده‌است.

به اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، هم اکنون افغانستان با هند، ایران، تاجکستان و پاکستان اتاق‌های مشترک تجارت دارد.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که این اتاق مشترک از سال ۲۰۰۵ میلادی بدین‌سو به فعالیت آغاز کرده‌است.

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی فعالیت اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان با امریکا را مؤثر دانسته اما می‌گویند که باید تصامیمی که در کنفرانس‌های مشترک میان دو کشور گرفته می‌شوند، عملی گردند.

عبدالقادر جیلانی یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" ایجاد همچو اتاق مشترک بین امریکا و افغانستان از آن استقبال می‌کنیم فعالیت آن می‌تواند مؤثر باشد در صورتی‌که فیصله‌های مجالس آن تطبیق گردد تا جایکه ما شاهد هستیم تصامیم که در این اتاق گرفته می‌شود، عملی نمی‌گردد."

آقای جیلانی تأکید می‌کند، اگر صلح در افغانستان تأمین گردد و تصامیم نشست‌های مشترک میان دو کشور تطبیق شود افغانستان از لحاظ اقتصادی خود کفا شده و زمینه‌های کاری برای هزاران افغان مساعد خواهد شد.

فرشته ندا